Traseul din România unde siguranța pasagerilor din trenuri depinde de rezistența unui buștean. „O minune a făcut să nu avem accidente serioase”
Dacă șoferii români au primit cu mult entuziasm deschiderile de autostrăzi de la sfârșit de an, persoanele care circulă cu trenul sunt nevoite să suporte un transport pe cale ferată a cărui elemente constituente cam scârțâie.
La capitolul gări, din 100, 95 ridică probleme serioase. Și măcar de ar fi aceasta singura problemă, din cauza şinelor vechi, trenurile circulă cu o viteză medie de 45 km pe oră. Din cauza lipsei de investiţii, compania feroviară de stat preferă să închidă linii pentru a fi evitate tragediile, potrivit Observator News.
Traseul unde trenurile circulă cu doar câțiva km/h
Un exemplu de infrastructură care s-a degradat cu timpul din cauza lipsei de implicare din partea statului este calea ferată dintre Salva şi Vișeu, care leagă Transilvania de Maramureșul Istoric. Cu toate că CFR a introdus o limită de viteză pentru a evita deraierile, dar călătorii tot sunt în pericol.
Unul dintre cele mai spectaculoase viaducte de pe traseul de 60 km se află înainte de localitatea Romuli şi a fost construit cu mijloace rudimentare, dar în timp-record, după Al Doilea Război Mondial. Însă modul în care se prezintă în zilele noastre ridică serioase semne de întrebare referitoare la ultimul moment în care s-a mai intervenit asupra lui. Trenurile circulă prin zonă cu doar câțiva km/h, iar balustradele au fost înlocuite de câţiva pari din lemn putrezit, legaţi din loc în loc cu sârmă. În ceea ce privește structura de beton, aceasta se macină cu fiecare anotimp care trece. Însă, atracția traseului o reprezinsă un buştean de lemn pus de angajaţii CFR cel mai probabil pentru ca terasamentul să nu o ia la vale.
Din cauza stării dezastruoase în care se găsește ruta Salva – Vișeu, CFR Călători a vrut să închidă circulaţia pe acest tronson. Singurele locomotive care pot tracta trenurile pe acel traseu montan, cu pante mari, sunt prea grele pentru viaductele şubrede.
„Vedem multe, multe dreaieri, chiar accidente serioase. Doar o minune Dumnezeiască a făcut până acum să nu avem – mai moare câte unul pe ici pe colo, câte un mecanic, câte un angajat CFR – dar doar o minune a făcut să nu avem accidente serioase cu mulţi călători”, a spus Ionuţ Ciurea, preşedinte PRO Infrastructura.
România, la coada țărilor din UE din punct de vedere al transportului feroviar
În timp ce Ungaria a început testarea unui tren cu viteză de 200 de km/h între Budapesta şi Belgrad, la noi, viteza medie rămâne 45 de kilometri pe oră.
„Pentru România înseamnă dezastru pentru că toate în toate ţările din UE, toată infrastructura este modernă. Infrastructură care permite viteze între 150 şi 500 de km/h şi peste tot, operatorii au trenuri noi care circulă cu această viteză”, spune Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari.
În 30 de ani, în România au fost reabilitaţi puţin peste 600 km de cale ferată şi doar opt au fost construiţi de la zero. Puţin peste 50 de kilometri de cale ferată modernizată au fost daţi în folosinţă anul trecut, iar anul acesta sunt prevăzuţi 85, pe magistrala Simeria – Arad.
Nici la capitolul gări nu avem cu ce să ne mândrim, doar 35 din 900 fiind modernizate. În următorii cinci ani sunt prevăzute lucrări la încă 22 de gări, în timp ce multe rămân în aceeași stare rușinoasă, similară unor clădiri abandonate.