Transportatorii de mărfuri: Acordul privind aderarea României la Schengen doar aerian şi maritim e praf în ochi
Cea mai mare organizație a transportatorilor de mărfuri din vestul țării a transmis că aderarea României la Schengen doar aerian şi maritim e praf în ochi deoarece transportul consistent se face terestru, iar cozile de la frontiere sunt kilometrice. Și cum costurile cu transporturile vor fi mai mari în 2024, sunt așteptate scumpiri pe linie până la prețurile de la raft. Organizația a făcut apel la Guvern, în acest context, să intensifice negocierile cu Austria în vederea intrării în Schengen cu frontierele terestre, singurele care contează cu adevărat.
Transportatorii, supărați că România nu intră în Schengen și cu frontierele terestre
„Ceea ce a obţinut România din negocierile cu Austria este doar praf în ochi, poate nici atât. Traficul aerian şi naval este infim în România, în comparaţie cu cel terestru, fie că vorbim de persoane, fie că este vorba de mărfuri. Controale în aeroporturi oricum vor exista pentru documente, în timp ce la frontierele terestre vor continua să existe cozile kilometrice.
De exemplu, ieri după-amiază (miercuri – n.r.) la frontiera cu Ungaria era coadă de patru kilometri de camioane, iar la autoturisme se aştepta câteva ore pentru ieşirea din ţară. Societatea şi economia sunt profund afectate de cozile de la graniţe. Ca organizaţie reprezentativă a ramurii transporturilor de mărfuri, suntem foarte dezamăgiţi de acest acord şi cerem intensificarea acţiunilor şi negocierilor pentru a se obţine o dată concretă pentru aderarea în 2024 şi cu frontierele terestre”, a declarat, pentru Agerpres, Dorin Pop, vicepreşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor ”Europa 2002” (APTE 2002).
Acesta a mai afirmat că anul 2024 va fi și mai greu din punct de vedere al transporturilor, lucru pe care-l vor resimți și cumpărătorii la raft: „Nu putem anticipa un an mai bun, dimpotrivă, unul mult mai greu, pentru că vor creşte taxele de drum în toată Europa, asigurările de mărfuri şi camioane s-au scumpit, la fel şi poliţele RCA. Toate aceste costuri se vor vedea în cele din urmă şi în preţurile de la raft”.
APTE 2002 e cea mai mare organizaţie a transportatorilor de mărfuri din vestul ţării, reprezentând circa 2.200 de companii din domeniu care au peste 15.000 de camioane.
Cum au anunțat autoritățile intrarea parțială în Schengen
Ministerul de Interne a anunțat că a ajuns la un acord politic cu Austria și Bulgaria pentru intrarea în Schengen cu frontierele aeriene și maritime începând din martie 2024. Negocierile pentru aderarea terestră vor continua anul viitor.
Premierul Marcel Ciolacu, președintele PSD, a transmis că aceasta este o mare victorie: „După 13 ani, în sfârșit România va intra în Schengen! Avem acord politic în această privință! Din martie anul viitor, românii vor beneficia de avantajele spațiului Schengen pe cale aeriană și maritimă. Implicit, Portul Constanța își va crește exponențial importanța. De asemenea, sunt convins că în 2024 vom închide negocierile și pentru frontiera terestră. La acest proiect național s-a muncit extrem de mult”.