Transformarea digitală: o prioritate pentru România

Publicat: 09 10. 2020, 15:07

Criza generată de pandemia din acest an a accentuat importanța transformării digitale a societății românești în centrul căreia se află dezvoltarea competențelor digitale și formarea profesională a forței de muncă adaptată nevoilor economiei digitale.

În perioada pandemiei, sistemul educațional românesc a trebuit să se adapteze noilor realități ale învățământului la distanță. Noua paradigmă a educației online a evidențiat necesitatea investițiilor în tehnologie, în resurse materiale și umane, astfel încât toți tinerii să aibă acces la educație.

Din păcate, reluarea activităților din noul an școlar a demonstrat, odată în plus, neadaptarea învățământului la nevoile educației bazate pe accesul la tehnologie.

Deși statisticile disponibile la începutul verii arătau că 40% dintre elevii din mediul rural nu au acces la școala online și 55% dintre părinți nu își permit câte un dispozitiv digital pentru fiecare elev, dotarea cu tablete a elevilor de către autorități s-a dovedit insuficiența, iar peste 25% dintre unitățile școlare nu aveau conexiuni la internet la începutul anului școlar.

În același timp, realitățile din educația la distanță desfășurată în prima jumătate a anului au impus accelerarea instruirii cadrelor didactice pentru dobândirea de competențe și abilități în susținerea cursurilor online.

Europa accelerează digitalizarea

Digitalizarea procesului educațional este un obiectiv pe termen lung și o prioritate pentru tot spațiul european.

În acest sens, Comisia Europeană a actualizat recent Planul de acțiune pentru educația digitală lansat în urmă cu doi ani.

Inițiativa CE pornește de la faptul că infrastructura digitală robustă și competențele digitale sunt esențiale pentru activitățile de predare și învățare online.

Planul identifică principalele direcții ce trebuie urmate de toate guvernele Statelor Membre:

  1. Dezvoltarea infrastructurii digitale (dotarea cu laptopuri, tablete și accesul la internet de mare viteză) și a unei noi capacități organizatorice în domeniul educației, care să ofere suport unui mod de învățare și predare hibrid (online și offline)

  1. Dezvoltarea competențelor digitale la elevi și cadre didactice. Profesorii au nevoie, în mod deosebit, de suport în integrarea eficientă a predării online și la clasă în funcție de necesitățile elevilor. Tehnologia digitală poate fi folosită mai eficient pentru procesul de învățare continuă în timp ce inovația și practica curentă reprezintă partea esențială a transformării procesului de învățare.

  1. Formarea ecosistemului digital. Tehnologia și compețentele digitale nu sunt suficiente pentru o educație inclusivă, daca procesul în sine nu se schimbă radical. Un ecosistem digital performant care se bazează atât pe resurse publice, cât și private necesită un conținut de calitate, instrumente ușor de utilizat și platforme sigure pentru utilizatori.

O problemă de importanță majoră din sfera competențelor digitale o reprezintă reducerea decalajului între educația actuală și piața muncii. Transformarea digitală aîntregului proces educațional este principalul vector de apropiere a învățământului de cerințele în continuă schimbare de pe piața muncii.

Crearea de parteneriate între sistemul educațional și industria IT este una dintre soluțiile propuse de Comisia Europeană pentru abordarea în comun a problematicii complexe a parcursului profesional al tinerilor și dobândirea de competențe și abilități digitale solide necesare în carieră.

În contextul creșterii cererii de resurse umane cu competențe digitale solide, Comisia Europeană a lansat în luna septembrie Platforma europeană Digital Skills and Jobs, inițiativa menită să ofere un spațiu digital unic pentru toate tipurile de conținut legate de aptitudini și joburi digitale.

În același timp, pentru a veni în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii, Comisia Europeană va elabora cursuri intensive în domeniul digital cu ajutorul cărora angajații IMM-urilor să poată dobândi competențe avansate în domenii precum Inteligența Artificială, securitatea cibernetică sau tehnologia blockchain, pe baza experienței acumulate în cadrul platformei Coaliției pentru competențe și locuri de muncă în sectorul digital.

Comisia Europeană va lansa, de asemenea, un program pentru „voluntari în domeniul digital” care să le permită tinerilor calificați și persoanelor experimentate să împărtășească din competențele lor digitale întreprinderilor mici și mijlocii în procesul complex de transformare digitală.

În acest context, merită menționat și sprijinul financiar acordat de Uniunea Europeană, în valoare de 550 milioane de euro, din Fondul de coeziune, destinat unui număr de 120.000 de microîntreprinderi, IMM-uri și inițiative de digitalizare și educație digitală din România.

5G mărește șansele digitalizării

O sansă în plus pentru digitalizarea educației și economiei o reprezintă, fără îndoială, implementarea tehnologiei 5G în viitorul apropiat.

Aceasta va permite optimizarea resurselor digitale, utilizarea pe scară largă a tehnicilor de predare și învățare la distanță, a jocurilor video și a realității virtuale în educație, organizarea examinărilor online, a competițiilor online, ceea ce va contribui semnificativ la îmbunătățirea calității educației în era digitală.

Un avantaj major pe care îl vor avea elevii și studenții prin utilizarea tehnologiei 5G îl reprezintă faptul că mai multe dispozitive vor putea fi conectate simultan la internet, fără ca viteza de încărcare și descărcare să fie afectată.

Conform experților în tehnologie, datorită vitezei de 20 de ori mai mari decât în rețelele 4G, utilizatorii din rețelele 5G vor putea transmite video-uri în 4K fără întrerupere, vor descărca filme și emisiuni TV în câteva secunde și vor beneficia de variate aplicații de realitate virtuală și realitate augmentată.

Tehnologia 5G va avea, totodată, un rol determinant în optimizarea activităților industriale, a comerțului online, în sectorul energetic, în telecomunicații, în medicină, în administrația publică și securitatea urbană.

Introducerea 5G în România reprezintă nu doar o oportunitate de investiții într-o tehnologie de ultimă ora, ci o opțiune clară în favoarea transformării digitale a societății românești în efortul de integrare în economia digitală globală.

Opiață a comunicațiilor electronice deschisă și transparentă, bazată pe neutralitate tehnologică, va accelera transformarea digitală a României și va oferi șanse sporite de dezvoltare în plan personal și de cariera generației actuale, cât și generațiilor viitoare.

Articol semnat de Valentin Negoiță