Alegem să vorbim tot mai puțin la telefon și tot mai mult prin mijloace alternative, precum mesajele. Dacă înainte, această tendință era mai vizibilă la tineri, acum, și alte categorii de vârstă au împrumutat acest obicei.
Apelurile telefonice au căpătat o oarecare rigiditate în mintea persoanelor tinere, dând impresia unei conexiuni foarte similare ca cea care se construiește când interlocutorii stau față în față. Astfel, tinerii optează pentru comunicarea prin mesaje, fie ele scrise, fie înregistrate vocal.
„Videocall și mesajele vocale, mi se pare mai ușor. Mă simt mai confortabil”, a mărturisit un tânăr, pentru Știrile ProTv.
În 2023, numărul convorbirilor vocale la mobil a scăzut cu 6% față de 2022. Cu un miliard de minute s-a vorbit mai puțin pe rețelele mobile de telefonie anul trecut, comparativ cu acum doi ani. În același timp, numărul conexiunilor de internet a crescut cu 2,4%, arată datele Institutului Național de Statistică.
În ceea ce privește telefonia fixă, scăderea este una încă și mai drastică. Convorbirile între rețele fixe au scăzut cu peste 28%, anul trecut, comparativ cu acum doi ani.
Comunicarea online aduce o serie de beneficii, de la costurile mai reduse, până la diversitatea de rețele care se pot forma.
„Avem câteva avantaje pe care le aduce internetul. Costurile reduse, o flexibilitate mai mare atunci când vorbim despre tipul de comunicații în grup. Convorbirea telefonică intervine doar atunci când sunt chestiuni urgente sau foarte importante”, a explicat Ioan Hosu, sociolog.
Totuși, prezența tot mai activă în mediul online implică și riscuri.
„Vine la pachet cu o serie de măsuri pe care ar trebui fiecare dintre noi să le adoptăm. Un program antivirus pe care să îl avem instalat. Să folosim parole puternice, complexe, să verificăm foarte atent linkurile pe care le accesăm”, a avertizat Mircea Șcheau, specialist în securitate cibernetică.