Presiunea cumpărării cadourilor apasă greu zilele acestea, iar sentimentul de apăsare este amplificat și de contextual economic actual. Potrivit unui studiu realizat recent, aproape 20% dintre români nu îşi permit să cumpere cadouri de Crăciun anul acesta. Din dorința reducerii risipei, dar și pentru a veni în sprijinul persoanelor care, deși își doresc, nu pot cumpăra cadouri, a fost organizat un târg de cadouri reciclate în București.
Oamenii care participă la târgul inedit, găzduit de o clădire emblematică a Capitalei, Palatul Ghica, pot alege din varietatea de produse de pe rafturi, pe acelea pe care să le dăruiască persoanelor dragi, fără să cheltuie nimic în schimb. Tot ceea ce trebuie făcut este ca, la rândul său, fiecare persoană să lase la târg orice lucru de care nu mai are nevoie. Atâta timp cât sunt în stare bună, pot fi date la schimb cărți, haine, decorațiuni, gadgeturi sau orice obiect căruia i-a venit timpul să aibe un alt proprietar.
Încă de la deschidere, rafturile s-au umplut cu zeci de obiecte care, dacă în casele unora nu mai aduceam nicio bucurie, dăruite, vor deveni niște cadouri de suflet. O diversitate de lucruri poate fi găsită la târg, de la haine la ceasuri smart, plăci de păr, jocuri de societate sau jucării pentru copii.
„Mi se pare cool şi în trendul internaţional! Toată chestia asta nu presupune practic niciun ban din partea nimănui, ci pur şi simplu să încerci să pui un obiect la care nu ai renunţa în mod normal în recirculare!”, a spus Alina Pușcaș, prezentatoare „Te cunosc de undeva”, pentru Observator News.
Târgul de cadouri a fost gândit și organizat de un ONG de mediu, care luptă pentru reducerea risipei de haine. Industria textilă este una dintre cei mai poluante, iar un studiu al Parlamentului European arată că un locuitor din blocul comunitar aruncă, în medie, 12 kilograme de haine la gunoi în fiecare an.
„Iniţiativa a pornit acum aproape un an de zile la ideea Alinei Vîlcu de a transpune în spaţiul urban o veche tradiţie rurală: a merindarului, un concept în care oamenii obişnuiau să lase lucruri care le prisoseau pentru trecători. Încercăm să transmitem un mesaj cu privire la importanţa şi semnificaţia pe care o au de fapt cadourile. Nu este, neapărat, vorba de valoarea lor materială, un lucru scump, un lucru nou”, a declarat Roxana Puia, director de comunicare ONG de mediu.