Sorin Cîmpeanu (PNL), ministrul Educației, a enumerat, miercuri, cele 11 discipline în trunchiul comun din viitoarele planuri-cadru pentru liceu. El a spus că acesta „vor fi, sunt convins”, apoi și-a nuanțat declarația, precizând că „acestea vor fi, probabil, disciplinele din trunchiul comun”.
Cele 11 discipline enumerate de ministrul Cîmpeanu, potrivit edupedu.ro: Matematică, Limba română, Fizică, Chimie, Biologie, Istorie, Geografie, Economie, Sociologie, Logică, Filosofie.
Întrebat, la TVR Info, care va fi structura Bacalaureatului bazat pe competențe, care ar urma să fie implementat din 2027, ministrul Educației a răspuns: „Putem să ne uităm la ceea ce va ieși din munca acelor colegi care lucrează deja la planurile-cadru. În planurile-cadru avem trunchiul comun. Avem, conform România educată, un curriculum la dispoziția școlii mult extins față de ceea ce există acum și, pentru acele discipline din trunchiul comun – că vor fi, sunt convins, matematică și limba română, apoi științe, fizică, chimie, biologie, apoi va fi istorie și geografie, apoi vor fi socio-umane: economie, sociologie, logica, filosofie. Acestea vor fi, probabil, disciplinele din trunchiul comun. Depinde de concluzia din colectivul de lucru pentru planurile-cadru. Dacă acestea vor fi disciplinele pe care le vor face toți elevii din liceu, există posibilitatea ca într-o singură probă scrisă să verifici competențele de bază, subliniez de bază, nu avansate. Mai exact, dacă vor fi licee care vor avea patru ore de matematică pe săptămână și vor fi licee care au o oră de matematică pe săptămână, aceste subiecte de verificare a competențelor de bază înseamnă să fie accesibile pentru cei care au doar o oră pe săptămână. Sigur că vor fi foarte simple pentru cei care au patru ore pe săptămână”.
Cîmpeanu a mai precizat că în acest sistem de Bacalaureat am putea avea o verificare a competențelor lingvistice – limbi cu circulație internațională – și o verificare a competențelor digitale „mult mai credibilă decât acum”.
Acesta a mai spus că, de la caz la caz, se pot organiza în școli probe în care elevii să demonstreze competențele speciale de programatori, ori comunicarea în limba engleză sau alte asemenea probe similare.
Edupedu.ro amintește că, acum aproape o săptămână, Cîmpeanu a vorbit într-o conferință despre un Bacalaureat care să verifice competențele, dar fără să detalieze disciplinele: „Un bacalaureat adaptat, care să verifice competențele de bază, dar să verifice competențele de bază la toate disciplinele, cel puțin din trunchiul comun, alături de posibilitatea de a-și manifesta fiecare elev candidat aptitudinile pe care le consideră”.
Noutatea ar fi detaliera discimplinelor din trunchiul comun, care în prezent include și discipline obligatorii ca religia, educația fizică, limbi moderne sau informatică (pentru profilele reale), precizează edupedu.ro.