Sindicaliștii avertizează: Dacă Tarom nu va fi exceptată de la legea privind măsurile fiscal-bugetare, din 1 decembrie nu vom mai ridica avioanele de la sol,

Sindicaliștii avertizează: Dacă Tarom nu va fi exceptată de la legea privind măsurile fiscal-bugetare, din 1 decembrie nu vom mai ridica avioanele de la sol,
sursa foto: Facebook

Sindicaliștii TAROM avertizează că începând cu 1 decembrie niciun avion al companiei nu va fi ridicat de la sol, dacă nu va fi exceptată compania de la prevederile Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

„În situaţia în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a „ruşinii naţionale” iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piaţă concurenţială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloţi, însoţitori de bord, mecanici de aviaţie, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol”, se menţionează într-un comunicat al sindicatului, preluat de Agerpres.

Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern şi la ministerul Transporturilor de exceptare a companiei de la prevederile acesteia.

Sindicaliștii spun că deși au fost execptate de la măsurile de austeritate CFR Călători, CFR Marfă şi Metrorex, compania TAROM a fost uitată.

“Dorim să-l întrebăm şi pe această cale, că pe cea sindicală specificată de Legea 367/2022 nu doreşte să discute cu noi, de ce discriminează iar angajaţii companiei TAROM? Activitatea din aviaţie nu este interesantă pentru dumneavoastră domnule ministru?”, arată sindicaliştii.

Sindicaliștii spun că se instituie condiţii restrictive pentru TAROM, de natură să pună compania în inferioritate concurenţială, deoarece vor conduce la crearea unui cadru de funcţionare necompetitiv în raport cu operatorii privaţi din domeniu, într-un mediu concurenţial acerb şi complet liberalizat în ceea ce priveşte accesul pe piaţa serviciilor de transport aerian şi politicile tarifare. De asemenea, vor determina limitarea dezvoltării şi adâncirea unui deficit, deja existent, de personal specializat în cadrul companiei, împiedicând angajarea sau menţinerea personalului înalt specializat prin pachete salariale atractive în raport cu oferta din piaţa muncii şi gestionarea flexibilă a bugetului de salarii, în funcţie de necesităţile de operare, dar şi de fluctuaţiile manifestate pe piaţa muncii din domeniul aviaţiei comerciale.

Aceştia mai atrag atenţia că, în cazul punerii în aplicare a Legii, TAROM ar fi în imposibilitatea de a respecta drepturile prevăzute în favoarea salariaţilor săi de Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronavigant sau de Legea nr. 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviaţia civilă din România. Potrivit art. 6 din Statutul personalului aeronavigant, activitatea personalului aeronautic civil navigant profesionist se desfăşoară în condiţii speciale de muncă. Totodată la art. 17 din acest Statut se prevede că:

„Drepturile de salarizare ale personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, cuprinzând salarii, indemnizaţii de zbor, sporuri şi alte adaosuri, precum şi drepturile specifice privind concediul de odihnă suplimentar, concediul de recuperare, diurnă de deplasare, condiţii de cazare, alimentaţie de întărire şi protecţie a organismului, asigurare de sănătate, asigurare de viaţă, asigurare de accidente pe durata executării misiunilor de zbor şi alte drepturi specifice se acordă de către angajator, diferenţiat, pe categorii de personal, în funcţie de: calificările şi licenţele deţinute, activităţile şi misiunile executate, condiţiile de muncă specifice, nivelul de pregătire profesională, funcţia deţinută la bordul aeronavei civile, responsabilităţile acordate şi riscul asumat”.

De asemenea, potrivit art. 42 din acelaşi Statut, personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă beneficiază, printre altele, de următoarele drepturi: salarizare specială, cu încadrare într-o grupă distinctă de salarizare, stabilită prin contractele colective şi/sau individuale de muncă pentru societăţile comerciale şi prin grile de salarizare pentru unităţile bugetare, în funcţie de nivelul pregătirii profesionale, licenţa de zbor, calificările obţinute, funcţia deţinută la bordul aeronavei civile, complexitatea activităţii desfăşurate, responsabilităţile acordate şi riscul asumat; sporuri specifice activităţii de zbor, datorate condiţiilor speciale de muncă existente în mediul aerian, suprasolicitării psihice şi nervoase, stresului, zgomotului intens şi de lungă durată, pericolului, nocivităţilor, radiaţiilor şi radiaţiilor cosmice, substanţelor chimice toxice, acceleraţiilor şi vibraţiilor, după cum urmează: spor de aviaţie; spor pentru condiţii speciale de muncă; spor pentru condiţii deosebite de muncă; spor pentru condiţii grele de muncă; spor de periculozitate; spor de radiaţii şi radiaţii cosmice; spor de stres; spor de cască radio; spor de condiţii nocive; spor de ecran; spor pentru zborul la joasă înălţime; spor de tratamente aviochimice; spor de acrobaţie. Aceste sporuri se aplică diferenţiat, în funcţie de specificul activităţii de zbor pentru fiecare categorie de personal aeronautic civil navigant profesionist, şi pot fi incluse în salariul de bază sau aşa cum va fi convenit în contractele colective şi/sau individuale de muncă încheiate cu angajatorul.

Totodată, beneficiază de spor de vechime în muncă stabilit conform legii şi indemnizaţie orară de zbor sau indemnizaţie pe ora de serviciu pentru zbor, stabilită pe categorii de personal aeronautic civil navigant profesionist, pe funcţii îndeplinite la bordul aeronavei şi pe tipuri de aeronave civile. Cuantumul acesteia este stabilit prin contractele colective şi/sau individuale de muncă pentru societăţile comerciale şi prin grile e salarizare pentru unităţile bugetare.

„Ori, aplicarea Legii ar pune TAROM în imposibilitatea de a asigura personalului aeronavigant remuneraţia corespunzătoare activităţii de zbor conform Statutului personalului aeronavigant. De asemenea, nu s-ar mai putea aplica prevederile Legii 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviaţia civilă în toate aspectele legii, inclusiv acordarea celor 18 salarii compensatorii la ieşirea la pensie, ducând la migrarea personalului tehnic din TAROM, personal puternic calificat şi certificat, către companiile concurente. Astfel, limitarea, în baza art. XXXVII alin. (6) din Lege, a remuneraţiei personalului aeronavigant prin raportare la remuneraţia membrilor Consiliului de Administraţie sau, după caz, a personalului din conducerea executivă ar duce la imposibilitatea TAROM de a respecta drepturile prevăzute de lege pentru personalul aeronavigant, ducând atât la încălcarea dreptului acestora la muncă, cât şi la afectarea siguranţei zborului”, semnalează reprezentanţii SUT.

Potrivit acestora, drepturile personalului TAROM sunt prevăzute atât de legislaţia specifică activităţii aeronautice, cât şi de Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate iar angajatorul nu poate modifica unilateral contractele individuale de muncă încheiate cu salariaţii. Astfel, aplicarea prevederilor Legii ar pune Compania în situaţia de a încălca atât Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate, cât şi contractele individuale de muncă ale salariaţilor, cu consecinţa previzibilă a iniţierii de către salariaţi a conflictelor individuale de muncă în scopul asigurării respecării drepturilor ce li se cuvin, dar şi a conflictului colectiv de muncă, ce poate ajunge până la grevă, determinând imposibilitatea TAROM de a-şi exercita activitatea.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
23:56 - Un accident grav de circulație a avut loc joi seară în Cluj. Cinci tineri, printre care o adolescentă de 15 ani, au fost transportați la spital
23:53 - Ursula von der Leyen a anunțat un ajutor de 10 miliarde de euro pentru ţările afectate de inundaţii
23:37 - Rareș Bogdan, despre amendamentul care-l ajută pe Iohannis să candideze la parlamentare: Nu lăsăm pe nimeni în urmă. Ne respectăm președinții de partid și de țară. Privim spre viitor
23:27 - Țara din Europa care va limita folosirea limbii ruse. Nu va mai putea fi folosită la locurile de muncă sau pe bancomate
23:14 - Cum a scăpat Mario Iorgulescu de pedeapsa de 13 ani și 8 luni de închisoare. Motivare: Nu a intenționat să omoare pe cineva / Opinia separată a unui judecător: Tânărul era beat, drogat, conducea cu viteză excesivă, a trecut pe roșu
23:00 - Cât costă o vacanță de șapte zile, la un hotel all inclusive în prima vacanță a elevilor. Unele destinații deja nu mai au locuri
22:39 - Bogdan Paraschiv (Partida Romilor): Am auzit încă de acum 6 – 7 luni că e posibil ca Iohannis să candideze la parlamentare (VIDEO)
22:33 - Momente de groază la bordul unui avion. În timpul zborului, pasagerii au început să „sângereze din gură și din urechi”
22:07 - Diana Buzoianu (USR) acuză PNL de ipocrizie în relația cu Nicușor Dan: L-au atacat atâtea luni și acum îl caută. Teatru ieftin pentru voturi (VIDEO)
22:02 - Țuțuianu: Iohannis a tot căutat un loc de muncă bun și cald, după ieșirea din mandat. Probabil candidatura lui la Senat e susținută de Ciucă pentru un fel de întoarcere a unor servicii pe care i le-a făcut președintele în ultimii ani (VIDEO)