Și USR și Geoană ar fi „plătit” pentru promovarea lui Călin Georgescu
PNL, USR și campania lui Mircea Geoană nu au plătit pentru promovarea lui Călin Georgescu, ci ar fi băgat bani în campanii care au fost deturnate în favoarea lui Călin Georgescu. Campanie care se derulează și astăzi, pe TikTok și Facebook, cu aceeași intensitate. Cine o plătește?
USR și Mircea Geoană, în aceeași barcă cu PNL
Compania de marketing politic Kensington Communication a anunțat că va depune o plângere penală pentru deturnarea, utilizarea de boți și/sau clonarea campaniei realizate la comanda Partidului Național Liberal (PNL). Prin intermediul platformei FameUp.
Campania inițială, destinată promovării valorilor euroatlantice, ar fi fost redirecționată în mod fraudulos pentru a sprijini un candidat cu viziuni extremiste. Respectiv Călin Georgescu.
Acest anunț a venit în urma unei informații publicate de jurnaliștii de la snoop.ro, care susțin că o parte din campania prezidențială a lui Călin Georgescu pentru alegerile din 2024 ar fi fost finanțată indirect de către PNL, potrivit EVZ.
Investigația a scos la lumină faptul că banii pentru campania de pe TikTok, derulată sub hashtagul #EchilibrușiVerticalitate, proveneau de la Kensington Communication, companie care oferă servicii de marketing politic și care a colaborat anterior cu PNL.
Campania inițială, desfășurată sub hashtagul #EchilibrușiSeriozitate, fusese concepută pentru a sprijini candidatura lui Nicolae Ciucă și avea scopul declarat de a promova conștientizarea civică și valorile democratice. Cu toate acestea, mecanisme încă neclarificate au transformat-o într-o campanie favorabilă lui Călin Georgescu, sub un alt hashtag. Fără ca echipa FameUp condusă de Ionuț Pătrășcoiu să intervină.
USR și Mircea Geoană au pățit la fel ca PNL
Surse din Ministerul de Finanțe au dezvăluit faptul că ceea ce s-a întâmplat în cazul PNL nu este singurul exemplu de campanie deturnată în favoarea candidatului Călin Georgescu. USR și campania lui Mircea Geoană au participat, fără voia lor, la o operațiune similară. Derulată tot prin firma FameUp, al cărei patron este Ionuț Pătrășconiu.
Pare că a fost o operațiune coordonată de a deturna campaniile online ale partidelor tradiționale în favoarea celui acuzat de sprijin rusesc, Călin Georgescu.
De altfel, potrivit unei note desecretizate de Consiliul Superior de Apărare a Țării (CSAT), document elaborat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), campania #EchilibrușiVerticalitate avea similitudini izbitoare cu inițiativa Frate pentru Frate derulată de Federația Rusă în Ucraina, chiar înainte de invazia militară. Acest fapt ridică întrebări suplimentare cu privire la posibilele conexiuni și implicații geopolitice ale deturnării campaniei.
E posibil ca oameni din agenția FameUp au participat la această operațiune
Specialiștii în IT consultați au spus că există două posibilități: fie campaniile partidelor (PNL și USR) și a lui Mircea Geoană, au fost deturnate de niște hackeri extrem de bine antrenați, fie oameni din agenția FameUp au participat la această operațiune.
Cei 350-400 de influenceri folosiți de agenția FameUp au postat campanii generice, realizate pe baza briefurilor furnizate de agențiile de publictate care au lucrat cu partidele politice, respectiv Kensington (PNL) și Propaganda (USR).
Numai că la fiecare video pe care influencerii îl postau apăreau instant câteva sute de comentarii care promovau candidatura lui Călin Georgescu. Automat, TikTok vedea că există un interes mare pentru aceste videouri și le promova.
Potrivit unor surse politice implicate în campanie, aceste deturnări erau identificate de echipa FameUp, dar nu puteau fi stopate. “Ceea ce a făcut echipa din spatele lui Călin Georgescu nu știa nimeni în România să facă.
De exemplu hashtagul #EchilibrușiVerticalitate a devenit subiectul a zeci de mii de videouri în câteva zile, toate fiind însoțite de comentarii care îl promovau pe Călin Georgescu”, spune o sursă.
Breșă legală perfectă pentru exploatat
De ce a fost posibilă…Dintr-o abordare legală extrem de relaxată. După cum recunoștea chiar fondatorul firmei, Ionuț Pătrășcoiu, contractul între firmă, brand și influencer, este ca și inexistent în România. Spre deosebire de SUA.
„Ca să creezi o campanie pe zona de influencer marketing în România, poţi să vorbeşti cu brandul şi să-i drumul mâine. Ca să dai drumul la o campanie în SUA, numai departamentul juridic şi departamentul de PR îţi ţine 3-6 luni de zile contractul şi vor să se asigure că fiecare influencer care postează nu a avut probleme cu legea, nu apare în online catalogând anumite branduri, ş.a.m.d.
Deci se uită foarte mult la partea de «brand safety». Şi atunci avem nevoie pe zona de «influencer curation» să lucrăm şi mai mult. O să ia ceva timp, dar măcar ştim direcţia în care putem să mergem.“, spunea Pătrășcoiu în urmă cu ceva timp.
Adică în România este simplu. Nu există un contract în adevăratul sens al cuvântului.
Cum a fost creată agenția Fame Up
Totul a plecat ca o idee îndrăzneață, pe care Ionuț Pătrășcoiu i-a prezentat-o lui Daniel Dines. Acesta a băgat câteva milioane de euro în firmă de la bun început.
Platforma FameUp funcţionează ca un marketplace care conectează agenţiile sau brandurile cu microinfluenceri, permiţând utilizatorilor reţelelor de socializare Instagram si TikTok cu peste 500 de urmăritori să câştige bani din postările online, dar şi companiilor şi agenţiilor de marketing să ajungă în comunităţi foarte targetate pentru brandurile lor.
În prezent, aplicaţia FameUp are în total circa 500.000 de utilizatori din patru ţări – România, Spania, Germania şi SUA, din care circa 20.000 sunt activi lunar. Unul din investitori a fost Daniel Dines, creatorul Uipath.