Noi reguli pentru profesori. În cazul în care proiectul Codului de etică din învăţământul preuniversitar va intra în vigoare, profesorii nu vor mai avea voie să ofere meditaţii private contra cost elevilor de la clasele la care predau, potrivit Adevărul.
Documentul prevede o serie de valori și principii pentru profesori în favoarea elevilor privind imparțialitatea, onestitatea și corectitudinea în relația profesor-elev.
În același document al Ministerului Educației, profesorii au interzis să favorizeze elevii, să-i constrângă, să-i hărțuiască sexual și să întrețină relații sexuale cu aceștia.
Totodată și impunerea pentru cumpărarea de materiale didactice va fi interzisă.
„Realitatea este că nu există un Cod de etică pentru învăţământ şi că el trebuie elaborat, dar demersul de consultare publică porneşte de la propunerea Consiliului Naţional de Etică care are printre atribuţii şi această chestiune, potrivit Legii Educaţiei. E un document clar perfectibil. Ministerul va organiza diferite dezbateri la care vor participa eticieni, reprezentanţi ai mediului preuniversitar, părinţi, elevi, societatea civilă, actori cu expertiză şi direct interesaţi. Trebuie să coaguleze cea mai bună expertiză pentru a avea un Cod de etică eficient şi aplicabil, dar trebuie, totodată, să dea libertatea unităţilor de învăţământ să îşi facă propriile coduri de etică. E un punct de pornire“, a explicat purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei, Mirabela Amarandei, potrivit Adevărul.
O altă problemă ar fi aceea a favoritismului și a cadourilor care apar în momentul înscrierii copiilor în clasa 0.
Costel Barbălată, profesor de geografie la Liceul Teoretic „Marin Preda” este de părere că acest Cod de etică este necesar întrucât sistemul de învăţământ are multe probleme care trebuie rezolvate.
„Corupţia este şi ea stimulată de absenţa unor reglementări clare. De exemplu, la repartizarea elevilor în clasa pregătitoare, în mod clar avem o problemă. Sunt persoane care vin să discute cu învăţătoarea X pentru că vor să îşi pună copilul în clasa ei, pentru că are reputaţie foarte bună. Sunt cadre didactice la care se înghesuie părinţii, este suprasolicitată învăţătoarea respectivă, iar urmarea este o mică atenţie. La mine la şcoală băgasem criteriul repartizării aleatorii în clasa pregătitoare. E o măsură prin care evit o tentativă a corupţiei învăţătorului sau directorului, a declarat Costel Barbălată, potrivit sursei citate.