Românii mai au de așteptat pentru a circula cu primul tren nou cumpărat în ultimii 20 de ani: Certificarea unui tren nou poate dura și 44 de luni

Publicat: 23 05. 2024, 11:01
Autoritatea pentru Reformă Feroviară

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani, o ramă electrică Alstom Coradia Stream, a ajuns în țară la final de 2023, însă va circula cu pasageri în cel mai bun caz în decembrie 2024, a spus șeful Alstom pentru România, citat de Club Feroviar.

Când va circula cu călători pe rețeaua CFR primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani

Gbariel Stanciu a explicat că punerea în circulație a unui tren nou nu este un proces atât de simplu pe cât ar putea părea la prima vedere.

​ ”Obiectivul nostru este să obținem toate certificările necesare până în luna decembrie, astfel încât trenul numărul 2, cel care a sosit la București, să poată circula cu călători în luna decembrie”, a spus Gabriel Stanciu.

Potrivit acestuia, certificarea unui tren nou în Germania durează între 42 și 44 de luni, iar a unei variante/versiuni a unui tren între 25 și 27 de luni.

În consecință, cei de la Alstom au fabricat trei trenuri, fiecare urmând să parcurgă etape diferite de certificare, în paralel, pentru a se economisi timp. Primul tren a fost dus la inelul feroviar din Cehia, la Velin, pentru o serie de teste.

Trenul numărul 2 a fost adus la București pentru a face teste pe inelul de la Făurei și pe rețeaua feroviară națională, în timp ce trenul numărul 3 a fost dus în Germania, pentru alte teste.

La sfârșitul lunii iunie – începutul lui iulie, toate rezultatele testelor efectuate vor fi depuse la Organismul Notificat Feroviar Român. Nu vor fi făcute însă acum toate testele prevăzute, unele dintre ele – cum ar fi cel pentru circulația pe o porțiune de rețea cu ETCS și cel pentru circulația în cuplare multiplă (două sau trei garnituri cuplate una de cealaltă pentru a circula împreună) – fiind lăsate pentru o etapă ulterioară.

În total vor ajunge 37 de trenuri în țară, dar numai trei sunt deja produse. Șeful Alstom a adăugat că în luna iulie va începe producția de serie pentru trenurile de la numărul 4 la numărul 37, totalul care a fost comandat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

O altă decizie radicală luată de cei de la Alstom este de a muta producția noilor trenuri din Polonia în Germania. Deși costurile vor fi mai mari, a explicat el, avantajele constau într-o suplețe mai mare și îndepărtarea cât mai mult a locului de producție de zona de război.