Prețurile mari încep să îi pună din ce în ce mai mult în dificultate pe români. Cheltuielile cascine au crescut cu 6,6% în primele șase luni ale acestui an, iar românii au început să cumpere mult mai puține produse de bază, precum pâinea, untul sau chiar și băuturile.
O cercetare realizată de Consumer Panel GfK România, ce a fost publicată astăzi, 27 august, arată că la anumite produse de bază s-au înregistrat scăderi semnificative în vânzări. Alimentele care au început să fie din ce în ce mai puțin cumpărate de români sunt pâinea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun și băuturi (cel mai mult la sucuri carbogazoase, cafea, băuturi energizante și izotonice, sucuri naturale şi cidru), potrivit ziare.com.
Inflația la aceste categorii de produse a crescut cu 3% în primele șase luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În cadrul cercetării s-a observat că 85% dintre români sunt îngrijorați de faptul că prețurile ar putea să crească în continuare.
În aceste condiții, patru din zece gospodării din România sunt nevoite să își reducă cheltuielile pentru bunuri de larg consum, pentru a se încadra în bugetul disponibil. Unele dintre gospodării nici nu reușesc să își acopere nevoile curente.
Conform cercetării, 23% dintre produsele de larg consum achiziționate, cu excepția alimentelor proaspete, s-au scumpit cu aproape patru procente peste nivelul înregistrat în aceeași perioadă din 2023. Mai mult, cumpărăturile din hipermarketuri au crescut cu 4%, dar rețelele internaționale înregistrează scăderi.
Supermarketurile și lanțurile de magazine locale au înregistrat scumpiri de 14%, datorită majorării coșului de cumpărături. Cel mai mare coș de cumpărături se înregistrează în hipermarketuri, unde o gospodărie cheltuie, în medie, aproape 90 de lei la o vizită în magazin.