România va lansa o licitație pentru achiziționarea a 12 trenuri nepoluante, alimentate cu hidrogen. Achiziția va fi finanțată de UE, prin Planul Național de Redresare, cu condiția ca licitațiile să fie organizate fără întârzieri.
Spre deosebire de trenurile Diesel, cele alimentate cu hidrogen sunt nepoluante și nu scot fum, ci apă. Acestea vor fi încărcate la stațiile de alimentare, iar prețul unui tren ajunge la 10 milioane de euro, potrivit Știrile Pro TV.
12 trenuri alimentate cu hidrogen în România
Ministerul Transporturilor intenționează să achiziționeze cele 12 trenuri alimentate cu hidrogen prin PNRR. Dacă costul unui tren ajunge la 10 milioane de euro, o singură stație de alimentare costă în jur de 15 milioane de euro, de aceea câștigătorul licitației va trebui să asigure și mentenanța și alimentarea vagoanelor cu hidrogen.
Conform proiectului, una dintre aceste stații de alimentare ar putea fi plasată în Gara de Nord, trenul continuându-și de aici traseul spre Pitești sau Otopeni. Un astfel de tren ar avea o autonomie de 1000 de kilometri.
Trenurile vor fi mai mari decât cele de care dispune România, având 3 vagoane cu 150 de locuri. Primul astfel de tren ar putea ajunge pe linia feroviară din România în 2024.
Dacă nu respectă termenele, România pierde banii
PNRR a formulat termene clare pentru demararea acestui proiect. În caz contrar, România va pierde banii pentru această investiție.
„În aprilie-mai să lansăm licitația. Calendarul estimat depunere oferte a doua jumătate 2022. 2026, la începutul anului, să avem toate 12 trenurile”, a spus Ștefan Roșeanu, directorul Autorității pentru Reforma Feroviară.
Deși sunt ecologice și silențioase, trenurile cu hidrogen sunt mult mai costisitoare decât cele electrice. Cu toate acestea, aceste mijloace de transport sunt eficiente în zonele unde electrificarea este scumpă.