România şi Bulgaria sunt țările care au cele mai slabe sisteme feroviare din Europa, în 2017, potrivit indicelui European Railway Performance (RPI), publicat de firma de consultanţă Boston Consulting Group (BCG), informează Libertatea.
Raportul citat indică faptul că performanţa per ansamblu a sistemului feroviar este specific corelată cu nivelul costului public, definit ca suma subvenţiilor şi a investiţiilor publice în căile ferate. Documentul ia în considerare trei componente ale performanţei sistemului feroviar: intensitatea utilizării, calitatea serviciilor și siguranţa.
Ratingurile sunt de la 1 la 10 puncte. Astfel, cele mai bune sisteme feroviare europen esunt: Elveţia (7,2 puncte), Danemarca (6,8 puncte), Finlanda (6,6 puncte), Austria şi Germania (ambele cu 6,1 puncte), Suedia şi Franţa (ambele cu şase puncte).
În grupa de mijloc, categoria “4,5 – 6 puncte”, se află: Marea Britanie (5,4 puncte), Olanda (5,3 puncte), Luxemburg (5,2 puncte), Spania şi Cehia (cinci puncte), Norvegia (4,9 puncte), Belgia (4,6 puncte) şi Italia (4,5 puncte).
Iar cele mai slabe sisteme feroviare europene sunt: Lituania, Irlanda şi Slovenia (toate cu 3,9 puncte), Ungaria (3,5 puncte), Letonia (3,4 puncte), Slovacia (3,2 puncte), Polonia (trei puncte), Portugalia (2,4 puncte), România şi Bulgaria (ambele cu 1,9 puncte).
De altfel, trenurile CFR Călători au avut, anul trecut, întârzieri record. Ele au adunat peste 4,5 milioane de minute întârziere, adică aproape 9 ani. La un kilometru parcurs, un tren a avut în medie o întârziere de 5 secunde. Îngrijorător este şi faptul că întârzierile cresc de la an la an. Spre exemplu, în 2016 întârzierile au totalizat 4,47 milioane de minute.