Reuters: Constanţa este într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale. Risc mare de blocaje din cauza infrastructurii
Presată de blocarea porturilor maritime ale Ucrainei de către invadatorii ruși, România duce o luptă contra cronometru pentru a transporta cerealele ucrainene pe piețele globale înainte ca următoarea recoltă să declanșeze blocaje, se arată într-o analiză Reuters.
Portul Constanța, vital pentru transportul de cereale ucrainene
Ucraina, al patrulea exportator mondial de cereale, a fost forțată de invazia Rusiei să redirecționeze transporturile cu trenul prin granița sa de vest către Polonia, Slovacia și România sau cu barje prin micile sale porturi fluviale dunărene.
Dar Ucraina trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale înainte de noua recoltă în mai puțin de trei luni pentru a evita blocajele și a preveni o criză alimentară globală.
Comisarul european pentru transport, Adina Valean, a numit provocarea „gigantică” și a declarat joi că Comisia Europeană va colabora cu guvernele UE pentru a pune în aplicare noi rute de transport eficiente pentru cerealele ucrainene.
Amploarea provocării aduce în atenție portul Constanța, unde până acum au trecut doar aproximativ 1% din obiectivul UE, sau aproximativ 240.000 de tone de cereale ucrainene, a declarat pentru Reuters managerul său, Florin Goidea.
Operatorul portuar din Constanța, Comvex, a gestionat aproximativ 180.000 de tone din această cantitate pe patru nave, inclusiv cargoul Nordic bc München care a terminat de încărcat 33.000 de tone de porumb cu destinația Egipt la începutul acestei săptămâni, cerealele sosind pe calea ferată.
„Suntem în măsură să ne ocupăm de aceste mărfuri printr-un mare efort”, a declarat președintele Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters. „Dar aceste eforturi sunt insuficiente pentru a face rute de tranzit peste noapte pentru volume atât de importante. Este clar nevoie de mai multe echipamente.”
Anul trecut, portul Constanța a livrat un record de 25,2 milioane de tone de cereale din România și din statele vecine fără ieșire la mare, Serbia, Ungaria și Austria.
Panait a estimat că operatorii, cu investiții proaspete promise în infrastructură, ar putea gestiona încă 20% în plus față de volumele de anul trecut, sau aproximativ 5 milioane de tone.
El a spus că sprijinul guvernamental sau susținut de UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare necesare pentru a gestiona pe deplin mărfurile ucrainene, cum ar fi macarale, echipamente de încărcare a trenurilor și echipamente pentru materii prime pe care portul nu le gestionează de obicei.
Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare de cereale din Europa, care poate procesa până la 70.000 de tone pe zi.
Probleme grave de infrastructură
Problemele legate de infrastructura de conectare a portului Constanța au reprezentat una dintre principalele provocări pentru preluarea cerealelor ucrainene. La începutul anului, în jur de 700 de vagoane ruginite blocau șinele, iar lucrările de reabilitare a căilor ferate erau blocate.
De atunci, compania de stat de transport feroviar de marfă din România a scos din funcțiune jumătate din vagoane.
Constanța va folosi fonduri UE pentru un proiect de dragare pentru a îmbunătăți adâncimea danelor și intenționează să extindă capacitatea de operare prin adăugarea a 17 dane pe termen lung. Operațiunile portuare au crescut cu 10-11% în acest an, a spus Goidea.