Reglementări insuficiente în industria submersibilelor pot duce la repetarea tragediei submarinului Titan: „Ar trebui să fie certificate”

Reglementări insuficiente în industria submersibilelor pot duce la repetarea tragediei submarinului Titan: „Ar trebui să fie certificate
Foto: Captura YT

Accidentul tragic care a avut loc recent la bordul unui submersibil turistic de mare adâncime va genera, fără îndoială, cereri urgente pentru impunerea unor reglementări suplimentare în materie de siguranță. Cu toate acestea, specialiștii din industrie afirmă că implementarea unor noi măsuri ar putea fi extrem de dificilă, având în vedere caracterul internațional al acestei activități, informează Reuters.

Tragedia submersibilului Titan alimentează cererea de reglementare internațională

În plus, experții susțin că tragedia submersibilului Titan, care a suferit o implozie în timpul expediției către epava Titanicului, a fost un caz unic, având în vedere că producătorul navei a ales să nu certifice nava, sfidând convențiile industriei. Toate cele cinci persoane aflate la bordul submersibilului Titan, fabricat de OceanGate Inc din Everett, Washington, au pierit într-un incident care a generat o mobilizare internațională în căutarea lor și a captat atenția întregii lumi.

Potrivit experților din industrie, acestea sunt primele cazuri cunoscute de decese în peste 60 de ani de scufundări civile în adâncuri. Cu toate acestea, chiar și în condițiile în care liderii din industrie s-au pregătit pentru o monitorizare sporită, ei au declarat că este dificil de prevăzut ce fel de schimbări pot apărea în viitor. În largul oceanului, acolo unde operează Titan alături de alte submersibile, nu există reglementări și nu există un guvern care să controleze apele internaționale.

James Cameron, regizorul de film, s-a implicat în explorarea adâncimilor mărilor în anii ’90 în timp ce realiza superproducția premiată cu Oscar, Titanic”. În același timp, a fondat Triton Submarines, o companie specializată în construcția de submersibile. El a exprimat susținerea pentru o reglementare care să impună certificarea acestor nave, dar consideră că această legislație ar trebui adoptată în fiecare țară în care Triton Submarines operează, scrie ziare.com.

Decizia OceanGate de a renunța la certificarea submersibilului Titan nu a fost explicată

Dacă transportă pasageri, fie că sunt observatori ştiinţifici sau cetăţeni exploratori, ar trebui să fie certificate”, a declarat Cameron, care face parte din comunitatea mică şi foarte unită a submersibilelor, cunoscută sub numele de industria vehiculelor subacvatice cu echipaj” (MUV).

OceanGate nu a oferit nicio explicație cu privire la decizia lor de a renunța la certificarea de către terțe părți din industrie, precum Biroul American de Navigație sau compania europeană DNV. Dintre cele 10 submersibile existente în lume, capabile să se scufunde până la adâncimea Titanicului – aproape 4.000 de metri de la suprafață – doar Titan de la OceanGate nu a fost certificat, conform declarației lui Will Kohnen, președintele comitetului pentru submersibile cu echipaj uman al grupului de evaluare Marine Technology Society (MTS). Majoritatea submersibilelor turistice explorează recifele de corali și alte fenomene naturale la o adâncime de 500 de metri sau mai puțin.

În 2018, Kohnen a scris o scrisoare către Stockton Rush, directorul executiv al OceanGate, în care l-a avertizat că renunțarea la certificarea făcută de o terță parte pentru Titan ar putea avea consecințe catastrofale”. Rush, care era pilotul submersibilului Titan, a fost una dintre victimele imploziei navei. Contraamiralul John Mauger de la Gărzile de Coastă ale SUA, într-o conferință de presă susținută joi pentru a anunța implozia submersibilului Titan, a subliniat că întrebările legate de reglementările și standardele aplicabile vor reprezenta cu siguranță un aspect central al unei viitoare revizuiri”.

Nevoia unei reglementări adecvate pentru scufundările în adâncimi neexplorate

Ofer Ketter, președintele SubMerge, a declarat că este puțin probabil ca evenimentul cu Titan să se repete în adâncimile explorate de majoritatea submersibilelor private. El a subliniat lipsa reglementărilor guvernamentale privind fabricarea acestor vehicule, cerând mai multă atenție în acest sens.

Profesioniştii din această industrie stau acasă în acest moment şi se ţin de cap, spunându-şi: Ce mizerie, cum explicăm asta lumii, cum facem diferenţa între ceea ce fac majoritatea dintre noi şi ceea ce a făcut OceanGate?” a arătat Ketter.

Într-o declarație, Justin Manley, președintele Marine Technology Society, a subliniat că incidentul OceanGate poate conduce la o creștere a supravegherii, dar controlul asupra apelor libere nu este inherent reglementat. El a menționat că scufundările în zonele internaționale, în care nicio țară nu poate impune legea, nu ar fi afectate. Nu că reglementările ar fi irelevante, dar probabil că nu ar avea cum să se impună în industrie”, a adăugat Manley.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`