Autoritatea Naţioală pentru Protecţia Consumatorilor a făcut, marți, o serie de recomandări pentru pasagerii cărora le întârzie zborul. Aceștia trebuie să fie atenți la drepturile pe care le au atunci când se află într-o astfel de situație.
ANPC le recomandă călătorilor să nu se lase păcăliți de ofertele cu preț redus sau de menționarea numărului de persoane care consultă același zbor, să verifice data zborului pe care vor să îl reserve, datele personale și dacă bagajul este inclus în preț, conform observatornews.
„Înainte de a confirma rezervarea, verificaţi-vă opţiunile, deoarece nu beneficiaţi de un drept de retragere de 14 zile în care să anulaţi un zbor rezervat online, nu vă lăsaţi influenţaţi de ofertele cu preţ redus sau de menţionarea numărului de persoane care consultă acelaşi zbor şi a numărului de locuri rămase, verificaţi data zborului rezervat, numele, prenumele şi data naşterii, aflaţi dacă bagajul dumneavoastră este inclus în preţul biletului, dacă rezervaţi mai multe zboruri separate, acordaţi-vă suficient timp pentru conexiuni”, au transmis reprezentanţii ANPC.
Mai mult, pasagerii trebuie să aibă idee unde se află aeroportul unde vor ateriza pentru a puta planifica transportul către și de la aeroport. În plus, călătorii trebuie să evite taxele ascunse la biletele de avion.
„Feriţi-vă de taxele ascunse la biletele de avion! În teorie, companiile aeriene, agenţiile de turism şi intermediarii care vând zboruri cu plecare din UE trebuie să specifice preţul final (cu toate taxele incluse) care trebuie plătit de la începutul procesului de rezervare. Cu toate acestea, în practică, o serie de taxe ascunse legate de opţiuni suplimentare pot umfla preţul unui bilet de avion. Printre acestea se numără asigurarea de anulare, suprataxele pentru bagajele suplimentare, check-in-ul la aeroport şi alegerea numărului de loc”, a precizat sursa citată.
Mai mult, ANPC le-a spus pasagerilor care le sunt drepturile în cazul în care le întârzie zborul. În această situație, au la dispoziție băuturi răcoritoare și două convorbiri telefonice sau prin SMS, iar dacă întârzierea este prea lungă, au dreptul la cazare gratuită oferită de compania aeriană, dar și transportul dintre aeroport și cazare.
„Dacă întârzierea depăşeşte trei ore când ajungeţi la destinaţie puteţi beneficia de o compensaţie financiară, care trebuie solicitată. Dacă întârzierea depăşeşte cinci ore, aveţi dreptul de a renunţa la călătorie şi de a solicita rambursarea integrală a preţului biletului.
În cazul anulării zborului, compania aeriană trebuie să ofere opţiunea de rambursare a biletului neutilizat sau redirecţionarea către destinaţia finală. Dacă optaţi pentru redirecţionare, aceasta trebuie efectuată cât mai curând posibil, iar costurile pentru mesele şi cazarea necesare, în timpul de aşteptare, vor fi acoperite de companie. În funcţie de distanţa zborului şi circumstanţele specifice, puteţi beneficia de o compensaţie financiară.”, au mai transmis reprezentanţii ANPC.
Aceștia au mai menționat și situația în care pasagerii sunt refuzați la îmbarcare, chiar dacă au rezervarea validă, s-au prezentat din timp la check-in. În acest caz, au dreptul la asistență, rambursare și compensație, similar cu cele pentru întârzieri și anulări.