Potrivit RAR, mașinile cu volanul pe partea dreaptă nu vor mai putea fi înmatriculate în România începând cu data de 1 ianuarie 2021, dacă perioada de tranziție dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană nu va fi prelungită.
Legislația din România pune în aplicare legislația UE în domeniu, legislație care nu permite introducerea de interdicții de natură tehnică referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă, deoarece acest fap tar constitui o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor.
În contextul în care publicul afișează un interes mare pentru mașinile ce provin din Marea Britanie, dar și în contextul Brexit, RAR precizează că până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziție, ca urmare a Acordului de retragere, cu posibilitate de prelungire.
„În consecință, până la 31.12.2020 se acceptă, în aceleași condiții, omologările UE emise de UK, adică și autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din UK vor putea primi CIV, dacă respectă celelalte condiții aplicabile.
De la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziție dintre UK și Uniunea Europeană nu va fi prelungită, omologarea de tip emisă de Regatul Unit nu va mai fi valabilă în România, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terț din afara UE și nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România.
În ceea ce privește autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă și care sunt deja înmatriculate în România, menționăm că nu există în acest moment nicio altă prevedere legislativă care să oblige la modificarea poziției postului de conducere pe partea stângă”, transmite RAR.
Potrivit RAR, modul în care mașinile cu volan pe partea dreaptă introduse individual în România pot primi CIV este menționat în Reglementările RNTR 7:
„Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare (curățenie stradală), precum și autovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un alt stat membru al UE și care nu au suferit modificări în raport cu configurația de înmatriculare inițială. Pentru acestea din urmă, în cazul autovehiculelor din categoriile M2 și M3, ușile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreaptă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.
De asemenea, RNTR 7 impune și obligativitatea înlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului.
Mai mult, RNTR 7 mai face precizări legate de mașinile cu volan pe partea dreaptă, care au suferit modificări constructive:
„Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului”. Concret, dacă un autovehicul înmatriculat în România cu volanul pe partea dreaptă se prezintă la RAR după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă și postul de conducere a fost mutat pe partea stângă.
Șoferii români mai trebuie să cunoască și faptul că polițaRCAemisă în format electronic, pe e-mail, nu este suficientă în cazul unui control în trafic, potrivit unui anunț făcut de Poliția Română.
Șoferii sunt obligați să dețină polițaRCAîn format fizic, pe suport de hârtie, în original, altfel riscă amenzi uriașe, de mii de lei.
ContracteleRCApot fi emise și electronic, potrivit Normei 20/2017 privind asigurările auto din România. În momentul în care se încheie o polițăRCA, contractual se primește atât pe e-mail, cât și în format fizic prin curier (în variantă printată, ștampila și semnătura fiind imprimate).
Chiar dacă nu este prevăzut clar dacă documentul trebuie să fie în original sau nu în posesia conducătorului auto în cazul unui control, se pare că acesta trebuie neapărat să fie prezentat în format fizic, pe hârtie, chiar dacă ștampila și semnătura nu sunt în original.
De asemenea, noile reglementări pentru polițeleRCA vor avea în vedere decontarea directă obligatorie și introducerea unui sistem prin care firmele de asigurare, dacă nu își achită la timp daunele, să își piardă temporar dreptul de a mai vindeRCA, citeazăEconomica.net