Propunerea unei taxe pentru promovarea turismului care ar urma să fie plătită de către turiștii români ce își petrec vacanțele în afara țării nu este văzută cu ochi buni de către agențiile de turism. Această inițiativă ar aparține Federației Patronatelor din Turismul Românesc care ar lucra deja la o propunere legislativă în acest sens, potrivit surselor citate de puterea.ro.
Potrivit sursei citate, se discută dacă această taxă să fie o sumă fixă pe zi de sejur sau un procent din valoarea totală a sejurului. Banii încasați de agențiile de turism din aceste taxe ar urma să meargă către OMD-ul central care se va înființa și, astfel, aceste sume să se adauge la bugetul de promovare turistică alocat de Guvernul României.
Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), a explicat pentru B1TV.RO că din informațiile sale agențiile de turism nu au fost consultate. De asemenea, o astfel de măsură, potrivit lui Traian Bădulescu, ar stârni reacții negative din partea turiștilor care ar percepe o astfel de taxă ca pe o restricție:
„Orice taxă gândită bine pentru promovarea turismului intern este binevenită, dar în acest caz turiștii români care călătoresc în afara țării să plătească o taxă pentru promovarea României consider că ar fi o limitare forțată a concurenței externe, care nu cred că ar fi privită cu ochi buni de către turiștii români și nu am auzit ca vreo țară să aplice astfel de taxe.
În primul rând trebuie să atragem noi românii prin creșterea calității serviciilor, pe de altă parte voucherele de vacanță, pentru care Asociația Națională a Agențiilor de Turism a militat mult, asigură creșterea numărului de turiști români în România și dezvoltarea infrastructurii turistice din România, inclusiv pentru primirea turiștilor străini. Important nu este să percepem taxe pentru călătorii externe și astfel să limităm oarecum călătoriile românilor în afara țării, ci mai degrabă să creștem încrederea lor în România și să atragem în primul rând turiști străini. Nu este o problemă că românii călătoresc în afara țării. Călătoresc oricum și în România foarte mulți dintre ei. Important este cum să atragem străinii”.
Fiecare țară poate percepe taxe pe teritoriul ei pentru prmovare, dar nu se pot percepe taxe pentru turiștii care pleacă din România, a mai spus Traian Bădulescu:
„Mai util este crearea unui fond de asigurare pentru biletele de avion care ar putea despăgubi turiști în cazul unor anulări sau, mai ales, insolvențe sau falimente ale unor companii aeriene.
Danemarca și alte țări occidentale practică astfel de fonduri și vorbim despre o sumă foarte mică plătită de fiecare pasager. O companie aeriană contează foarte mult pentru fluxul de turiști reciproc între România și alte țări. Românii pleacă dar vin și străini către România. Cele mai importante sunt taxele percepute turiștilor care se cazează la hoteluri, indiferent că sunt români sau străini.
Mă refer la taxele hoteliere de stațiune care trebuie să se îndrepte strict către promovarea și dezvoltarea turistică a unei stațiuni, a unei zone turistice. Fiecare țară poate percepe taxe pe teritoriul ei pentru prmovare.
O parte din sumele alocate promovării fiecărei țări provin din aceste taxe plătite de către turiști, indiferent că sunt turiști străini sau interni. Nu poți percepe unui turist care pleacă din țară o taxă de promovare”.
Consiliul de Administrației al Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) l-ar fi împuternicit, recent, pe prim vicepereședintele Nicolae Bucovală să conducă un grup de lucru pentru a completa legislația în domeniu în vederea introducerii unei astfel de taxe, mai precizează jurnaliștii de la puterea.ro.
De asemenea, se ia în calcul ca această taxă să fie extinsă și la agențiile de turism online gen Booking sau alte platforme online de rezervare turistică.
Această propunere ar fi deja agreată de conducerea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.