Proiect european de corvetă militară / Flota militară a României, muzeu plutitor

Proiect european de corvetă militară / Flota militară a României, muzeu plutitor
Foto: Pixabay
Programul mai multor națiuni  – care se reunesc pentru a proiecta un tip de corvetă emblematică pentru blocul comunitar – denumit „Corveta de patrulare europeană” –  „European Patrol Corvette” (EPC), așteaptă aprobarea unei finanțări de 202 milioane  dolari, din bugetul de apărare, pentru a construi prototipul, anul viitor.
Echipa țărilor reunite în acest proiect este formată din Italia(țară coordonatoare), Franța, Spania și Grecia ca parteneri de lansare.
Programul a beneficiat deja de o primă finanțare din Fondul european de Apărare (EDF) în valoare de 60 de milioane de euro.
Potrivit celor de la Defense News, finanțarea programului va continua și în 2023: „Anul viitor, EDF va lansa un „apel” pentru participanți să continue programul, fiind disponibil un grant UE de aproximativ 200 de milioane de euro, care va duce la producerea primului prototip”, a confirmat Cpt. Andrea Quondamatteo, coordonator de proiect și șef al Biroului de Dezvoltare a Capacităților din cadrul Statului Major al Marinei Italiene din Roma.

Principalele caracteristici: deplasament total 3000 – 3500 tone, lungime 110 metri, pescaj de 5,5 metri

Corveta Europeană de Patrulare este prezentată ca cap de afiș pentru integrarea europeană a apărării a celor mai noi membri: Danemarca și Norvegia, aceștia alăturându-se membrilor de amintiți.Bugetul actual acoperă segmente ale navei precum propulsia, integrarea platformelor fără pilot și designul modular, care vor permite posesorilor viitori să-și pună propriile radare, sisteme de luptă și armament de bord; de-asemenea, sunt în desfășurare studii pentru a reduce numărul echipajului cu o treime față de standardele anterioare, conform sursei citate.

Dincolo de implicarea industrială de bază a Navantia din Spania, Grupul Naval al Franței, Fincantieri și Navaris din Italia – joint-venture-ul lansat de ultimele două firme – sunt acum la bord 40 de firme din 12 țări, inclusiv Kongsberg, Siemens, Rolls-Royce, MAN și MTU.

Numărul mare de specialiști implicați calculează posibilitatea ca propulsia să fie complet electrică

„Versiunea completă de luptă ar fi proiectată pentru a fi utilizată în Marea Mediterană cu capabilități de război anti-aer, anti-suprafață și anti-submarin, inclusiv rachete sol-aer și torpile”, a precizat Quondamatteo citat de Defense News.

O versiune italiană ar putea avea un tun de calibrul 3 inchi, un sistem de arme aproape și un sistem de rachete de apărare punctuală, în timp ce toate versiunile ar găzdui un elicopter de dimensiuni medii și o stație de misiune modulară, a adăugat el considerând că până în 2028, aproximativ jumătate din corvetele din lume se vor apropia de sfârșitul serviciului operaționa

Forțele Navale franceze vor cumpăra între 9 – 11 corvete, conform Defense Romania iar marina italiană, la rândul său, intenționează să achiziționeze opt nave care să înlocuiască navele proiect “Cassiopea” și “Comandante” aflate în serviciu de 30 respectiv 20 de ani.

România bate pasul pe loc

Cele 60 de milioane de euro pentru activități de dezvoltare vor fi depășite cu 91 de milioane de dolari de către națiunile partenere iar programul va primi un impuls datorită inserării în așa-numita cooperare structurată permanentă a UE sau Pesco de programe menite să creeze sinergii între firmele de apărare din UE. Conform regulilor UE, programele cărora li se acordă Fondul European de Apărare în numerar primesc un bonus de 10% în rata de finanțare dacă sunt deja proiecte PESCO iar asocierea Italiei și Franței în cadrul programului urmărește colaborarea celor două națiuni în programul fregatei Horizon.

În prezent, România dispune de trei corvete învechite și fumegânde din generația anilor 1980 total inadaptate războiului și provocărilor actuale

Zile decisive și pentru programul României „Corveta multifuncțională”: conform Defense Romania, programul e blocat din 2019 când asocierea dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța a câștigat licitația pentru construirea a patru corvete Gowind 2500 dar și modernizarea bătrânelor fregate Regina Maria și Regele Ferdinand. Însă contractul nu a fost semnat din cauza unor neînțelegeri între părți.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`