Românii au cel mai scăzut nivel de alfabetizare științifică din Uniunea Europeană, arată cel mai recent Eurobarometru. Practic, doar 2% dintre conaționali au răspuns corect la mai mult de 8 întrebări simple despre știință și tehnologie, media europeană fiind de 24%. Ion Băraru, profesor de fizică la cel mai prestigios colegiu din Constanța, nu a fost surprins rezultatul sondajului și spune că aceasta este consecința a ani buni de degradare a învățământului ca urmare a politizării educației, a subfinanțării, a salariilor mici și a erodării constante a prestigiului profesorului în societate, transmite ceae.ro.
Ion Băraru, profesor de fizică la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța, a rememorat un episod care îl șoca în urmă cu 10 ani.
„Am întrebat de ce nu vedem Soarele noaptea, iar o elevă de a X-a, vorbim de o elevă de la un liceu bun, mi-a răspuns: Pentru că e întuneric. Pentru mine a fost o descoperire care ține de domeniul științifico-fantastic să aflu că un elev de liceu nu știe răspunsul la această întrebare. Întrebați-i pe elevi și astăzi: Ce face Soarele noaptea? și veți vedea că sunt destui care nu știu”, a spus profesorul de fizică, pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale.
Sistemul de învățământ, spune el, se confruntă cu o mare criză.
„Au rămas insule de câțiva profesori care nu au plecat din învățământ și nu au dispărut. Acum e criză mare, nu avem titulari la matematică, la fizică în orașe mari. În 7 ani de zile, la Constanța la fizică a luat un profesor definitivatul. Asta e realitatea”, a adăugat Ion Băraru.
Spre exemplu, media de vârstă a profesorilor trece bine de 40 de ani și multe cadre didactice respectate sunt pe pragul de a se pesiona, în timp ce tinerii nu par prea tentați de o carieră didactică.
„Meseria de profesori a fost denigrată, salariile au ajuns la genunchiul broaștei, iar profesorul a ajuns la coada societății”, a mai spus Ion Băraru, explicând că „nu trebuie să investim în scaunul din fața clasei, ci în persoana care o să ocupe acel scaun”.
Educația științifică de calitate ar trebui să înceapă încă din clasele primare, dar chiar și așa există manuale care conțin greșeli și formulări nefericite.
„Am găsit într-un manual de clasa a treia că Pământul atrage corpurile ca un magnet. Pământul are magnet, dar și Marte atrage corpurile și nu e magnetic. Este o altă lege, este legea atracției universale, nu legea atracției între magneți. Și sunt greșeli științifice uriașe”, afirmă Ion Băraru, spunând printre altele și că învățătorii ar trebui să explice fenomenele naturii într-o manieră mai atractivă pentru elevi.