Autoritățile gălățene vor să cheltuiască cinci milioane de euro fără TVA pe un studiu de fezabilitate pentru construirea unui tunel pe sub Dunăre, deși la doar câțiva kilometri se pregătește construirea unui pod peste același fluviu, relatează Adevărul.
Pentru ”premiul” de cinci milioane de euro se luptă un consorțiu și două asocieri de firme din România, Franţa, SUA, Belgia şi Grecia. Potrivit carnetului de sarcini, câștigătorul va oferi „asistenţă şi consultanţă tehnică, economico-financiară şi juridică” pentru tunelurile rutiere de subtraversare a Dunării”
Liderii locali vor construirea a două tuneluri gemene, fiecare cu câte două benzi, care să lege pe sub fluviu municipiul Galați de județul Tulcea. „Nu dăm banii pur şi simplu, ci există şi nişte condiţii legate de asigurarea constructorului şi a finanţării. Totul se face etapizat în funcţie de stadiul execuţiei documentaţiei şi de modul cum se va concretiza aceasta”, a declarat primarul Marius Stan pentru Adevărul.
Pentru analiza oportunității investiției, câștigătorul va primi 20% din valoare, adică un milion de euro. Pentru elaborarea propriu-zisă a studiului de fezabilitate, a documentelor de selecție, a partenerului privat şi a soluţiilor alternative de finanţare, va mai primi 30% din sumă, iar restul cuprins între 2,2 și 2,5 milioane de euro va fi achitat numai dacă se va semna un contract cu partenerul privat selectat pentru realizarea construcţiei.
„Chiar dacă pentru moment pare – repet, pare – că soluţia podului de la Brăila este cea agreată de Bucureşti, eu sunt încrezător că soluţia finală care se va aplica este cea a tunelului de la Galaţi”, a mai declarat primarul din Galați.
Totuși, există indicii că acesta ar fi un proiect fantomă. Guvernul sprijină cu bani publici proiectul podului de la Brăila, care este și parte a Masterplanului în Transporturi, ceea ce înseamnă că, probabil, tunelul de la Galați nu se va face din bani publici. Pe de altă parte, soluția finanțării private pare a avea la fel de puține șanse pentru că nimeni nu ar investi într-un tunel pe sub Dunăre în condițiile în care, la doar câțiva kilometri distanță, se construiește un pod peste același fluviu.