Primăria Capitalei, în criză de bani: Cum vrea Firea să îngroașe bugetul Bucureștiului cu proiectul vinietei care, oficial, e menit să combată poluarea. Nicușor Dan acuză că măsura e discriminatorie
Gabriela Firea a anunțat, miercuri, că toate vehiculele care nu sunt înmatriculate în București sau în Ilfov vor intra în Capitală, de la 3 ianuarie 2020, doar după achitarea unei viniete, iar mașinile sub Euro 3 nu mai au voie să circule prin centrul Bucureștiului.
Oficial, proiectul anunțat de primarul general este menit să combată poluarea din București. Însă, dacă acest anunț este privit într-un contextmai larg se poate deduce că Firea a luat această decizie pentru căare nevoie de bani la buget, nu din preocupare pentru mediu.
Asta pentru că în ultimele luni s-a vorbit foarte des despre faptul că banii de la buget nu mai ajung pentru proiectele Capitalei.
De altfel, inclusiv viceprimarul Aurelian Bădulescu a declarat, recent, în cadrul emisiunii ”Se întâmplă acum”, de pe B1 TV, că Primăria Capitalei se va afla în colaps de la finele lunii august, dacă nu va primi banii promiși la rectificarea bugetară.
„Rectificarea va trebui votată și apoi resursele vor ajunge la noi. Dacă nu primim banii de la Guvern pentru a derula toate proiectele, la sfârșitul lunii august vom avea o mare, mare problemă. Mai mult nu pot spune, că nu am voie, că mă dau afară din partid, dacă vorbesc ceva ce nu trebuie”, a susținut Aurelian Bădulescu. (Detalii AICI)
Amintim, în acest context, că la finalul lunii iulie, Consiliul General al Municipiului București a aprobat un numar de 20 de proiecte care prevad confirmarea înființării companiilor din cadrul Holdingului Municipal. Asta după ce Curtea de Apel București a decis anul trecut că administrația Firea a înfiintat 20 dintre cele 22 de companii municipale cu încălcarea legii, iar ulterior Codul Administrativ a fost modificat astfel încât hotărârile de înființare a companiilor să poată fi adoptate cu votul a jumatate plus unu din numărul total de consilieri. Iar toate aceste companii trebuie susținute cu bani de la buget.
În același timp, inițiativa Gabrielei Firea privind circulația mașinilor în București a provocat un val de critici pe motiv că ar fi vorba despre o propunere discriminatorie. (Detalii AICI)
Unul dintre cei care au sesizat acest lucru este Nicușor Dan care a atras atenția, într-un mesaj pe Facebook, că măsuri similare celor propuse de Firea încalcă Constituția, practica Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), dreptul la libera circulație, principiul nediscriminării și libera circulație a mărfurilor și serviciilor.
”Măsura de a taxa diferențiat mașinile înmatriculate în afara Bucureștiului și Ilfovului încalcă Constituția și practica CJUE. Lansarea proiectului în spațiul public fără această minimă verificare dovedește încă o dată incompetența administrației Firea.
Printr-o decizie din 2019, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a contatat că intenția Germaniei de a introduce o taxă de utilizare a autostrăzilor doar pentru cetățenii străini încalcă dreptul european.
De asemenea, printr-o decizie din 2010, Curtea de Apel București a decis că taxa instituită de primarul Mazăre pentru intrarea în stațiunea Mamaia încalcă Constituția României.
În decizia din 2019, CJUE a reținut că taxarea doar a cetățenilor străini încalcă dreptul la libera circulație, principiul nediscriminării și libera circulație a mărfurilor și serviciilor (căci mărfurile și serviciile străine ar deveni mai scumpe).
În decizia din 2010, Curtea de Apel București a reținut că decizia autorităților din Constanța încalcă principiul nediscriminării prevăzut în Constituție.
În plus, conform art 53 din Constituție, orice limitare a dreptului la libera circulație se poate face doar prin lege, nu prin decizie a autorității locale. De exemplu, taxa de pod de la Cernavodă este prevăzută de OG 15/2002, cu valoare de lege”, a scris Nicușor Dan pe Facebook.