Președintele Colegiului Medicilor, Gheorghe Borcean, a explicat într-un interviu publicat pe Tolo.ro, de ce contestă mecanismul prin care pacienții pot reclama mita din spitale.
Acesta susține că mecanismul este unul defectuos și că reprezintă o ofensă adusă cadrelor medicale și precizează că dorește revocarea lui pentru că ministerul Sănătății nu a respectat procedura de elaborare.
”Nu a fost suficient doar să-l publice pe site-ul ministerului înainte de aprobare. Trebuia consultat și Colegiul Medicilor. Din punctul nostru de vedere, acest program este întocmit defectuos. De exemplu, de ce este chestionat doar pacientul care se externează din spitalele publice și nu și cel care s-a tratat în spitalele private?! Iar modul în care sunt formulate întrebările la care trebuie să răspundă pacientul este incorect și ostil cadrelor medicale. (…) De ce nu sunt întrebați pacienții și dacă li se pare că sunt suficienți medici în spitale? (…) De ce este întrebat pacientul dacă a fost mulțumit de comportamentul personalului medical și nu este întrebat dacă este mulțumit de alocația de hrană de 15 lei pe zi stabilită de minister? Sau dacă este mulțumit de faptul că o asistentă trebuie să se ocupe de 40 de pacienți? Noi am fi introdus și întrebarea dacă sunt mulțumiți de faptul că trebuie să achiziționeze din venituri proprii medicamente sau alte produse medicale pe timpul spitalizării. Și abia apoi am fi pus și întrebarea dacă doctorii le-au solicitat foloase necuvenite”, a explicat Ghoerghe Borcean.
În ceea ce privește întrebarea referitoare la mită, președintele Colegiului Medicilor a reproșat că în felul acesta pacienții se simt ca în cabinetul unui presupus infractor atunci când ajung la medic.
„Cui servește această întrebare? De ce trebuie ca pacientul să se simtă când merge la doctor ca și cum ar intra în cabinetul unui presupus infractor, iar medicul să se uite la pacient ca la un presupus denunțător? Tot chestionarul nu e în regulă deoarece confidențialitatea medic-pacient se extinde la medic – pacient – STS – Ministerul Sănătății-Ministerul de Interne.
Vă dau un exemplu ușor de înţeles. Avem o pacientă care se internează la secția de ginecologie pentru o întrerupere de sarcină despre care nu dorește să afle nimeni. Pacienta primește apoi chestionarul pe care tebuie să-l completeze. Toate informațiile nu mai sunt confidențiale.
(…)
În ultimul an, și aici vă vorbesc în calitate de medic chirurg cu 37 de ani de vechime, am constatat că pacientul vine în spital cu teama că intră într-un loc unde se produc numai infracțiuni”, a spus Borcean.
Totodată, acesta a susținut în continuarea că reprezentanții Colegiului Medicilor vor da ministerul Sănătății în judecată chiar dacă rezultatele primului trimestru de colectare a experiențelor pacienților arată că aproximativ 79% dintre bolnavi sunt mulțumiți de condițiile din spitale. Cifra e cu 20% sub cea anterioară, rezultată din vechiul chestionar controlat de spitale.
Astfel, potrivit Tolo.ro, „din primii 18.000 pacienți care au răspuns, adică 18% din totalul celor care au primit mesajul, doar aproximativ 11% au declarat că sunt extrem de nemulțumiți de cum au fost tratați în spital. Mulțumiți și foarte mulțumiți sunt 78% dintre respondenți când sunt întrebați de spital și 83% când sunt întrebați de implicarea medicului. Aproape 85% dintre pacienți spun că se simt mai bine la externare și că ar recomanda și altcuiva spitalul la care s-au tratat ei. Când vine vorbă de „bani sau atenții”, 611 pacienți, între 3% și 5%, în funcție de modul în care au răspuns (web sau SMS), au punctat că le-a fost solicitat acest lucru”.