Din aprilie până în august 2020, în România au intrat zece autocamioane mari pline cu țigări care aveau destinația finală Republica Moldova, dar care au dispărut în punctul vamal din Albița/ jud.Vaslui. Acolo trebuiau făcute operațiunile vamale și de trecere a frontierei, scrie Europa Liberă. Publicația precizează că niciun oficial din conducerea Direcției Generale a Vămilor sau a Agenției Naționale de Administrare Fiscală nu au fost anunțați despre acest caz de contrabandă. De asemenea,nici măcar unul dintre cei doi miniștri de Finanțe din perioada aprilie 2020 – aprilie 2021 nu fuseseră anunțați. În perioada iunie 2020 – decembrie 2020, ministrul de Finanțe a fost actualul premier, Florin Cîțu.
În 17 aprilie 2020, în documentele Direcției Generale a Vămilor a apărut un transport efectuat de firma OOOH Essers RU,societate înregistrată în Rusia și Lituania și care reprezintă filiala rusă a companiei de transport belgiene H Essers. TIR-ul înregistrat cu numărul de înmatriculare P946TB39 avea o masă de 13.699 de kilograme de țigarete. Transportul era înregistrat în Portul Constanța, conform datelor primite de Europa Liberă.
Transportul dinaprilie 2020a fost înregistrat în port ca fiind un transport cu destinație finală în spațiul non-UE.Mai exact, transportul de țigări trebuia să ajungă în Republica Moldova.
În cazul acestui transport, camionul nu a trecut niciodată prin punctele vamale, de frontieră și ale CNAIR.Pur și simplu a dispărut probabil prin Albița. Camionul a fost însă găsit în această primăvara în Republica Moldova, unde a fost înregistrat de autoritățile de la Chișinău ca fiind gol.
Întrebată punctual despre acest posibil caz de contrabandă, nici conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscale (ANAF) în subordinea căreia se află Vama, nu a oferit pentru EuropaLiberăun punct de vedere.
Valoarea celor 140 de tone de țigări din cele zece transporturi dispăruteeste de minimum 30 de milioane de euro, dar poate ajunge până la 40 de milioane de euro.
Direcția Generală a Vămilor a refuzat să precizeze dacă a făcut plângere penală în legătură cu aceste transporturi suspecte de contrabandă și unde a fost înregistrată această plângere penală.Surse citate de Europa Liberă au transmis însă că s-ar fi făcut o plângere penală în acest caz. Reprezentanții Direcției Generale a Vămilor ar fi informat conducerea ANAF și a Ministerului Finanțelor, minister în subordinea căruia se află ANAF-ul. Pe de altă parte acest lucru a fost infirmat de sursele Europei Libere.
Președinte al Fiscului este și era și anul trecut Mirela Călugăreanu. Aceasta nu a răspuns dacă a fost înștiințată despre cele 10 TIR-uri.
În aprilie 2020, ca de altfel pe toată durata anului trecut, ministru al Finanțelor a fost Florin Cîțu, actualul premier al României. Florin Cîțu ar fi evitat și el să ofere orice fel de răspuns dacă a fost anunțat în legătură cu acest caz suspect de contrabandă.
Potrivit jurnaliștilor, celelalte nouă transporturi dispărute au fost următoarele:
OOOH Essers RU – cu masa de 17.461 de kilograme – pe data de 25 aprilie;
OOOH Essers RU – cu masa de 14.857 de kilograme – pe data de 8 mai;
OOOH Essers RU – cu masa de 14.249 de kilograme – pe data de 14 mai;
H Essers Security Logistics – cu masa de 10.815 de kilograme – pe data de 13 iunie;
OOOH Essers RU – cu masa de 17.204 de kilograme – pe data de 30 iunie;
OOOH Essers RU – cu masa de 17.090 de kilograme – pe data de 18 iulie;
OOOH Essers RU – cu masa de 15.343 de kilograme – pe data de 30 iulie;
OOOH Essers RU – cu masa de 19.156 de kilograme – pe data de 19 august;
OOOH Essers RU – cu masa de 14.755 de kilograme – pe data de 22 august;
FirmaOOO H Essers RUar aveacalitatea de transportator și este înregistrată în Rusia, Regiunea Kaliningradskaya, Orașul Sovetsk. Această societate este deținută la rândul său de alte două firme H. Essers din Vilnius (Lituania) și firma Evro Trans Servis.
La rândul său,Evro Trans Servisare trei acționari: Anastasiya Pavlovna Nikitina – cu 50%, Victoras Samojlenko – cu 25% și Aringas Shidlauskas – cu 25%.
Reprezentanții filialei din România ai companiei H Essers nu au dorit să precizeze pentru Europa Liberă dacă au vreo legătură cu transporturile făcute de colegii din Rusia și Lituania.
În luna martie, șeful Direcției Vamale Regionale Iași, Dănuț Bologan, care are în subordine și Biroul Vamal Albița, a observat dispariția TIR-urilor cu țigări și a început verificările în propria instituție.
Din datele primite de la Vama Albița, CNAIR și Poliția de Frontieră reiesea că:nu sunt date care să localizeze TIR-urile, dar nici să precizeze dacă au ieșit din țară.„Practic au dispărut în Albița”, ne-a transmis o sursă din Vamă, implicată în această anchetă internă.