Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect care are drept scop stabilirea metodologiei de realizare a portofoliului educațional pentru fiecare elev.
Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi care intră în clasa pregătitoare în septembrie anul acesta.
Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor:
a) planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;
b) planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
c) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de Bacalaureat;
d) diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;
e) certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;
f) certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;
g) diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, non-formale și informale;
h) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.
După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.
“Prin actualizarea periodică a portofoliului și prezentarea eficientă a celor mai relevante rezultate ale învățării, preșcolarii/elevii au o reprezentare a propriului progres, își îmbunătățesc abilitățile de autoreflecție și autoevaluare, dobândesc competențe de organizare și prezentare, se implică în propria educație și utilizează portofoliul ca un instrument eficient în selectarea opțiunilor pentru nivelurile următoare de învățământ sau pentru piața muncii.
Portofoliile preșcolarilor/elevilor sunt valorificate de cadrele didactice pentru evaluarea integrată a rezultatelor învățării și pentru oferirea de feedback periodic și personalizat către elevi și către părinții/reprezentanții legali ai acestora, pentru obținerea unei reprezentări a progresului preșcolarilor/elevilor, pentru reflectarea asupra propriilor practici de predare și evaluare și îmbunătățirea acestora, pentru aplicarea abordărilor personalizate”, se arată în proiectul de lege.
Portofoliul educațional al elevilor va putea fi realizat, de către educator/profesor, împreună cu elevul și cu tutorii legali ai acestuia, atât în format fizic, cât și în format digital, se arată în propunerea de proiect înaintată de Ministerul Educației.
Directorii sau directorii adjuncţi din fiecare școală vor trebui să se asigure că portofoliile educaționale ale preșcolarilor sau elevilor sunt completate periodic. De asemenea, și inspectoratele școlare pot verifica acest lucru, în timpul inspecțiilor.