În urma exploziei de la magistrala de gaze de la Călimănești de pe șantierul Autostrăzii Moldovei, în urma căreia au murit patru muncitori, autoritățile au lansat acuzații reciproce. Pe de o parte Transgaz susține că această conductă de gaze era cunoscută iar constructorul nu a respectat avizul de amplasament. Pe de altă parte, CNAIR susține că a depus avizele necesare strămutării conductei.
Realizatorul emisiunii „Drumurile noastre” Ștefan Etveș a prezentat în exclusivitate planșa cu proeictul tehnic al conductei unde a avut loc explozia. Potrivit acestuia, incidentul a fost cauzat de o eroare umană. Proiectul arată cum conducta traversează autostrada iar muncitorii efectuau lucrări pe terasamente, deși în mod normal, înainte de a se executa aceste lucrări, conducta trebuia relocată:
„Se pare că ar fi o eroare umană. Am descoperit-o pe SICAP, unde se află proiectul tehnic. Vorbim despre studiul de fezabilitate, proeict tehnic legat de tot ce înseamnă acest proiect de infrastructură. Oricine accesează acest site descoperă și vede această planșă care înseamnă conducta care a explodat și a omorât patru muncitori. Această conductă cu albastru închis a explodat azinoapte, vorbim despre o conductă o magistrală de gaz cu un diametru de aproximativ 80 de cm. Traversează autostrada.
Acesta este aliniamentul autostrăzii. Din ce am înțeles au fost lucrări la terasamente. Nu vorbim de aliniamentul autostrăzii. Azinoapte, înainte de producerea explozii au avut loc lucrări în zona de terasamente, nu pe aliniamentul autostrăzii. În mod normal, înainte de a se executa aceste lucrări, această conductă trebuia relocată. Ce se vede aici cu albastru deschis, paralel pe aliniamentul autostrăzii Buzău-Focșani. Aceste lucrări de expropriere, de schimbare a rețelelor și de relocare a țevii de gaz trebuia să aibă loc înainte de aceste lucrări., înainte să înceapă șantierul. În primul rând după ce primești amplasamentul te ocupi de relocarea utilităților. Nu începi să sapi, să lucrezi, să contruiești autostrada. Această magistrală există pe o planșă publică. De această conductă știa toată lumea”.
Ștefan Etveș susține că s-a ajuns la această situație ca urmare a „efectului biciului pe care îl ține în mână ministrul Grindeanu sau directorul CNAIR”:
„Ei stau cu biciul pe acest constructor care lucrează 24 din 24 pe repede înainte. Îl biciuiește încontinuu, dă-i înainte cu lucrările că îți dăm noi autorizațiile. Așa se procedează în România”.
Ștefan Etveș a mai spus că există autorizație pentru a lucra pe autostradă. Însă pentru a reloca conducta de gaze și de schimbare a 387 de m de magistrală de gaz este nevoie de avizul Transgaz.
Ștefan Etveș a mai spus că studiul de fezabilitate, proeictul tehnic, caietul de sarcini sunt făcute de Consitrans: „CNAIR, constructorul, oamenii lucrau după aceste planșe, după aceste grafice. Nu te trezești dimineață, îți iei excavatorul și te gândești, mâine săpăm la Giurgiu”.
Realizatorul emisiunii Drumurile noastre a mai precizat că un lucru la care CNAIR trebuie să răspundă este de ce nu există un perimetru de protecție pentru efectuarea lucrărilor:
„Stau și mă întreb, există perimetrul de protecție și la ce distanță de conductă ar fi trebuit să lucreze aceste excavatoare, utilje și așa mai departe? Ar fi putut un utilaj, un camion să sape lângă conductă? Asta e important să ne spună CNAIR. Ei transmit că ar fi fost avize, documentații Transgaz. Dar cel mai improtant este că nu există un perimetru de protecție.
Vorbim de un proiect finanțat prin PNRR, cel mai mare proiect din Europa, vorbim despre 300 de km de autostradă. Important este să nu se blocheze lucrările. Se vor efectua anumite controale în șantiere. După explozia de la Crevedia fiecare stație GPL a fost luată la puricat. Acum pe toate șantierele din România vor urma controale. Toate inspecțiile din România vor fi pe șantierele de autostradă. Cel mai important este ca aceste proiecte să nu se oprească, să se construiască Autostrada spre Moldova”.
Compania Transgaz anunță, printr-un comunicat de presă, în legătură cu explozia de pe șantierul autostrăzii A7 Moldova (Focșani -Bacău) că firma de construcții nu a respectat avizul de amplasament eliberat de Transgaz.
Transgaz mai spune că angajații săi s-au deplasat imediat la fața locului, au întreprins toate măsurile tehnice necesare pentru stingerea flăcării, izolarea conductei de transport gaze naturale, eliminând orice alte riscuri pentru viața umană și mediul înconjurător.
De asemenea, mai spune operatorul de transport de gaze naturale, nu au fost afectați furnizori sau consumatori de gaze naturale, SNTGN Transgaz SA luând toate măsurile tehnice necesare pentru asigurarea alimentării cu gaze naturale a zonei.
La rândul ei, Compania de Autostrăzi transmite că antreprenorul Spedition UMB nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii Moldvei A7.