Peste 130 de nave cu cereale sunt blocate în Marea Neagră. Negociatorii din Rusia, Ucraina, ONU și Turcia încearcă să ajungă la un acord pentru a permite exporturilor să treacă pe Dunăre.
Navele așteaptă să poată să ajungă la rutele de ieșire prin canalele din estuarul Sulina și Bâstroe la o serie de porturi și terminale din România, de unde cerealele pot fi transportate mai departe în întreaga lume, pe fondul creșterii îngrijorării la nivel mondial cu privire la blocada rusă asupra exporturilor ucrainene prin Marea Neagră, scrie The Guardian.
Serviciile de urmărire maritimă au arătat navele în impas care așteptau să treacă Dunărea după recenta retragere a Rusiei de pe Insula Șerpilor din apropiere.
Anterior, navele puteau să treacă Dunărea prin canalul Sulina, al cărui pasaj este unidirecțional, iar navele de marfă trebuiau să aștepte săptămâni întregi pentru a trece.
Deși marii transportatori nu pot trece prin canalul Bâstroe, ceea ce limitează cantitatea de cereale care poate fi exportată, oficialii ucraineni au declarat că deja 16 nave au tranzitat ruta Bâstroe în cele patru zile de la redeschiderea acesteia.
În condițiile în care porturile minate și blocada rusă de pe coasta de sud a Ucrainei limitează traficul maritim, brațul nordic al Deltei Dunării, care urmează granița sudică a Ucrainei, și micile porturi fluviale au căpătat o importanță globală, pe fondul avertismentelor de foamete în unele părți ale Africii, deoarece cerealele ucrainene au fost ținute departe de piața internațională, iar prețurile au crescut vertiginos.