Pericolul ascuns pe Titan: Turiștii se confruntă cu o amenințare mortală înainte de a-și epuiza rezervele de oxigen

Publicat: 22 06. 2023, 08:53
Foto: Captura YT

Experiența turiștilor care călătoreau cu submarinul Titan poate fi descrisă ca fiind extrem de înspăimântătoare. Închiși într-un spațiu mic și metalic, la o adâncime foarte mare, aceștia sunt cu siguranță copleșiți de emoții puternice. Pe lângă anxietatea generată de lipsa oxigenului, călătorii se confruntă și cu întunericul deplin, ceea ce adaugă o altă dimensiune de teroare. Există un risc major ca aceștia să sufere degerături  înainte de a se confrunta cu lipsa totală de oxigen.

Problema crucială: Absența epuratorului de dioxid de carbon

Dr. Ken Ledez, un expert în medicină hiperbară de la Universitatea Memorial din St. John’s, Newfoundland, a subliniat faptul că lipsa de aer nu este singura amenințare cu care se confruntă persoanele aflate la bordul navei, conform BBC. Există posibilitatea ca nava să se fi confruntat cu o deficiență de energie electrică, ceea ce ar putea juca un rol crucial în controlul nivelului de oxigen și dioxid de carbon din interiorul navei.

Pe măsură ce nivelul de oxigen scade, proporția de dioxid de carbon expirat de către echipaj va crește semnificativ, având consecințe potențial fatale.

„Pe măsură ce nivelurile de dioxid de carbon se acumulează, atunci devine sedativ, devine ca un gaz anestezic și vei adormi.”

Ryan Ramsey, fostul căpitan al submarinului din Marina Regală, a afirmat recent că a vizionat videoclipuri pe internet care prezintă interiorul submarinului Titan și a observat absența unui sistem de eliminare a dioxidului de carbon, cunoscut sub numele de epuratoare, scrie stiripesurse.

„Aceasta este pentru mine cea mai mare problemă dintre toate”, spune el.

Risc de hipotermie în submarinul aflat pe fundul mării

Simultan, echipajul se confruntă cu pericolul hipotermiei, când temperatura corpului scade excesiv. Potrivit căpitanului Ramsey, în cazul în care submarinul se află pe fundul mării, temperatura apei va atinge aproape de zero grade Celsius. Dacă submarinul nu are acces la energie electrică, nu va putea fi încălzit.

Hipotermia, lipsa de oxigen și acumularea de dioxid de carbon în interiorul submarinului, afectează capacitatea echipajului de a comunica cu misiunea de căutare și salvare. Întrucât resursele lor sunt limitate, metodele obișnuite de a atrage atenția, cum ar fi lovirea periodică a corpului submarinului, devin mai dificile. Echipajul își pierde treptat abilitatea de a menține un contact eficient cu misiunea de salvare și de a solicita ajutor.

„Dacă sunt inconștienți, nu vor putea face prea multe pentru a se ajuta singuri”, spune Dr. Ledez.

Sistemul Flyaway Deep Ocean Salvage System (FADOSS) poate recupera obiecte sau nave de pe fundul oceanului, inclusiv epava Titanicului, aflată la o adâncime de peste 3.700 de metri. Pentru a utiliza FADOSS, este necesar să fie sudat pe puntea unei nave, operațiune care poate dura aproximativ o zi întreagă, conform declarațiilor unui oficial american. FADOSS are capacitatea de a opera la adâncimi de până la 6.000 de metri, ceea ce îl face suficient de puternic pentru a ajunge la epavele aflate în zonele cele mai adânci ale oceanului.

„Estimarea noastră este de aproximativ 24 de ore de funcționare non-stop pentru a-l suda și a-l fixa pe puntea navei înainte de a porni la drum”, a declarat oficialul în cadrul unei convorbiri cu reporterii.

Operațiunea FADOSS: Căutarea și recuperarea în adâncimi extreme

În prezent, Marina nu dispune de o navă pregătită pentru transportul FADOSS la locul de amplasare, însă un oficial a menționat că se fac eforturi pentru a contracta o navă în viitorul apropiat.

„Avem o navă de oportunitate pe care încercăm să o închiriem, dar în prezent nu este închiriată”, a spus oficialul.

În iulie anul trecut, s-a utilizat FADOSS pentru a recupera un avion de luptă F/A-18 Super Hornet din Marea Mediterană. Potrivit unui oficial american, s-a atins cea mai mare adâncime de recuperare înregistrată până acum, și anume 5.800 de metri. Întrebat dacă a recuperat vreodată pe cineva în viață, oficialul a spus: „De obicei, recuperăm obiecte de pe fundul apei sau aeronave în urma unui accident.”