Patru asociații ale elevilor depun plângere la CNCD: „Cei care nu au internet nu au acces la educație”

Publicat: 03 05. 2020, 20:11
Foto: Pixabay

Patru asociații ale elevilor anunță că luni vor depune o sesizare la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, pentru a face dreptate copiilor din mediile dezavantajate, care nu au acces la internet. Ele susțin că Ministerul Educației, prin decizia de a închide școlile în contextul epidemiei de coronavirus, i-a privat pe acești elevi de dreptul constituțional la învățătură, căci nu le-au asigurat și dispozitivele necesare studiului de acasă.

Asociațiile de elevi depun plângere la CNCD

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE) au anunțat că luni vor sesiza Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării pentru a face dreptate elevilor fără acces la internet.

Acestea consideră că instituțiile statului au dat dovadă de ignoranță când au instituit obligativitatea ca orele să se țină în online, deși e evident că mulți copii nu au acces la internet.

„În contextul continuării cursurilor în mediul on-line, egalitatea de șanse pentru categoriile de elevi menționate anterior, nu este asigurată, performanțele acestora la examenele naționale fiind afectate din cauza pauzei determinate de lipsa accesului la educație”, se arată într-un comunicat al acestora.

Asociațiile insistă că nu au fost luate măsurile necesare în vederea incluziunii sociale.

„În această situație putem vorbi de o discriminare indirectă, pentru că pentru elevii proveniți din mediile dezavantajete, rurale, sau din familii cu posibilități materiale reduse nu au avut parte de acces la educație. (…)

Asociațiile de elevi din țară au propus întocmirea unei evidențe a numărului de elevi fără acces la internet și demararea unei achiziții directe de dispozitive conectate la internet, astfel încât toți elevii să aibă acces egal la învățătură în această perioadă, dar Ministerul Educației și Cercetării uită de cei care au nevoie de cel mai mult sprijin. Elevii au ales să își facă singuri dreptate, autoritățile trebuie să își asume faptul că au privat elevii de dreptul la educație!”, se mai arată în comunicat.

Educație în vremea epidemiei de coronavirus

Pe 16 martie, în România a fost decretată starea de urgență din cauza epidemiei de coronavirus. Încă din 11 martie, școlile au fost închise, ca măsură de limitare a răspândirii COVID-19. Teoretic, cursurile se desfășoară de atunci la distanță, online.

La mijlocul lunii aprilie, președintele Klaus Iohannis a anunțat prelungirea cu încă o lună a stării de urgență. În aceeași perioadă, ministrul Educației, Monica Anisie, a afirmat că grădinițele, școlile și universitățile vor rămâne închise cel puțin pe perioada stării de urgență. Anisie a mai declarat atunci că simulările, olimpiadele și BAC-ul pentru olimpici sunt anulate, iar programa pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat nu va include materia de pe semestrul al doilea.

Ulterior, șeful statului a anunțat că, din 15 mai, România va începe un proces de relaxare treptată a restricțiilor, ce va depinde foarte mult de evoluția epidemiei de coronavirus. A mai precizat, în schimb, că până la terminarea anului școlar, adică până pe 12 iunie, orele se vor ține doar online. Excepție vor face elevii din anii terminali care, în perioada 2 – 12 iunie, vor putea merge la școală pentru a se pregăti de examene. La rândul ei, ministrul Monica Anisie a venit cu o serie de precizări despre cum se vor desfășura în acest an Bacalaureatul și Evaluarea Națională.