Guvernul Ciolacu a adoptat o Ordonanță de Urgență care modifică o Ordonanță mai veche, din 2009, privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc. OUG operează modificări inclusiv în ce privește taxarea din acest domeniu.
Guvernul PSD – PNL argumentează necesitatea acestor schimbări prin deficitul bugetar așteptat să depășească 6,84% din PIB anul acesta, mult peste angajamentul României de 4,4%, și prin pericolul de a ne fi suspendate fondurile europene, inclusiv cele din PNRR, ca urmare a depășirii acestui deficit.
De asemenea, Executivul susține că trebuie consolidat rolul Oficiului Național al Jocurilor de Noroc.
În plus, e nevoie ca jocurile de noroc desfășurate în mediul on-line să fie organizate și autorizate pe teritoriul României.
Totodată, sunt luate în calcul protecția minorilor sau a altor grupuri vulnerabile și prevenirea dezvoltării dependenței acestora de jocuri de noroc.
Jocurile de noroc la distanță sau jocurile de noroc online sunt realizate doar de către societăți licențiate de ONJN și care trebuie, în mod obligatoriu, să fie înmatriculate pe teritoriul României. Licența de organizare a jocurilor de noroc este valabilă 10 ani de la data acordării.
Organizatorii de jocuri de noroc au obligativitatea să întocmească și să depună la O.N.J.N. o declarație lunară, la data și sub forma unui formular-tip, aprobată prin ordin al Președintelui O.N.J.N., însușită de administratorul societății, în care să evidențieze veniturile din jocuri de noroc
OUG prevede înființarea pe lângă O.N.J.N. a unei activități finanțate integral din venituri proprii, care să se ocupe de promovarea respectării principiilor și măsurilor privind jocurile de noroc responsabile social.
Veniturile proprii se constituie din contribuțiile organizatorilor jocurilor de noroc licențiați, cu următoarele contribuții anuale:
(i) organizatorii de jocuri de noroc la distanță licențiați din clasa I – 500.000 euro anual;
(ii) persoanele juridice implicate direct în domeniul jocurilor de noroc tradiționale și la distanță licențiate din clasa II – 15.000 euro anual;
(iii) jocurile la distanță monopol de stat clasa III – 100.000 euro anual;
(iv) organizatorii de jocuri de noroc tradiționale licențiați, după cum urmează:
· Pentru jocurile loto: 200.000 euro anual
· Pentru jocurile de videoloterie: 100 euro pentru fiecare aparat anual
· Pentru pariurile mutuale: 50.000 euro anual
· Pentru pariurile în cotă fixă: 200.000 euro anual
· Pentru pariurile în contrapartidă: 100.000 euro anual
· Pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor: 4.000 euro anual pentru fiecare masă de joc
· Pentru jocurile caracteristice clubului de poker: 5.000 euro anual pentru fiecare club
· Pentru jocurile tip slot-machine se va aplica etapizat după cum urmează:
– 100 de euro anual pentru fiecare slot autorizat în cursul anului 2023, proporțional cu perioada de timp rămasă după intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe;
– 300 de euro anual pentru fiecare slot autorizat în cursul anului 2024
– 500 de euro anual pentru fiecare slot autorizat în cursul în anului 2025 și următorii.
· Pentru jocurile bingo desfăşurate în săli de joc: 5.000 euro anual
· Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune: 500.000 euro anual
„Veniturile activităţii proprii se utilizează pentru prevenirea dependenţei de jocuri de noroc şi vor fi alocate pentru activităţile şi programele de protecţie a minorilor sau a altor grupuri vulnerabile, din punct de vedere social și economic, împotriva jocurilor de noroc, prevenirea şi tratamentul dependenţei de jocuri de noroc, pentru reclamă și publicitate privind prevenirea dependenței de jocuri de noroc și promovarea jocului responsabil, realizarea infrastructurii IT integrate a ONJN – hardware și software, care va cuprinde inclusiv baza de date realizată la nivel național în scopul combaterii și prevenției adicției de jocuri de noroc referitoare la persoanele autoexcluse și indezirabile, o linie de comunicare de tip telverde, precum şi pentru asigurarea cheltuielilor de personal aferent activităţii finanțate din venituri proprii și pentru susținerea cheltuielilor curente în limita a maximum 10% din totalul sumelor aferente activităţii”, se arată în OUG.
Operatorii de jocuri de noroc care au obligația lunară de plată a taxei de autorizare, beneficiază de o bonificație de 10% dacă efectuează plata pentru întregul an, în avans, până la data de 25 a lunii următoare celei în care documentația a fost aprobată.
Sala de jocuri trebuie să aibă minimum 20 slot-machine pentru municipiul Bucureşti sau minimum 12 slot-machine în alte locaţii decât municipiul Bucureşti. În spaţiile respective nu se pot desfasura activitati comerciale care presupun comercializarea de bauturi alcoolice de catre organizator sau un tert. Maximum cinci slot-machine sunt permise pentru locațiile autorizate pentru activitatea de pariuri. Nici aici nu se pot desfasura activitati comerciale care presupun comercializarea de bauturi alcoolice de catre organizator sau un tert.
Ordonanța de Urgență are atașată o anexă ce detaliază taxele anuale percepute pentru activităţile din domeniul jocurilor de noroc:
1. Taxe anuale percepute pentru activităţile din domeniul jocurilor de noroc
I. Taxe aferente licenţei de organizare a jocurilor de noroc (anuale):
A. Pentru jocurile loto: 200.000 euro
B. Pentru pariurile mutuale: 65.000 euro
C. Pentru pariurile în cotă fixă: 200.000 euro
D. Pentru pariurile în contrapartidă: 150.000 euro
E. Pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor:150.000 euro
F. Pentru jocurile caracteristice clubului de poker: 25.000 euro
G. Pentru jocurile tip slot-machine: 150.000 euro
H. Pentru jocurile bingo desfăşurate în săli de joc: 15.000 euro
I. Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune:
150.000 euro
J. Pentru jocurile de noroc la distanţă se acordă 3 categorii de licenţe după cum urmează:
Licenţă clasa 1: pentru jocurile de noroc la distanţă prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. i) – n) din ordonanţa de urgenţă. Se acordă operatorilor care organizează jocuri de noroc la distanţă care au contract direct cu jucătorul şi este în cuantum de 300.000 euro/an
Licenţă clasa a 2-a: pentru persoanele juridice implicate în domeniul jocurilor de noroc tradiţionale şi la distanţă, precum şi pentru organismele de evaluare a conformităţii. Se acordă:
(i) operatorilor care oferă management şi facilităţi de găzduire pe platforma de jocuri, alţii decât furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, astfel cum sunt definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, 20.000 euro/an;
(ii) operatorilor economici care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 20 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă: 20.000 euro/an
(iii) procesatorilor de plăţi: 20.000 euro/an;
(iv) firmelor producătoare şi/sau distribuitoare de software specializat în domeniul jocurilor de noroc: 20.000 euro/an;
(v) afiliaţilor: 20.000 euro/an;
(vi) certificatorilor: 20.000 eur0/an;
(vii) auditorilor: 20.000 euro/an;
(viii) organismelor de evaluare a conformităţii 20.000 euro/an.
Licenţă clasa a 3-a: pentru jocurile loto – la distanţă – monopol de stat prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. h) din ordonanţa de urgenţă. Se acordă operatorului de jocuri tip loteristic: 200.000 euro.
K. Pentru Festivalul de poker: 20.000 euro
L.se abrogă
M. se abrogă
N. se abrogă
O. Pentru jocuri tip tombolă – joc tradiţional: 20.000 euro
P. Pentru jocurile de videoloterie – joc tradiţional: 100.000 euro
II. Taxe aferente autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc (anuale):
A. Pentru jocurile tradiţionale de tip loto: 300.000 euro
B. Pentru pariuri mutuale – tradiţionale: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de:
120.000 euro
C. Pentru pariuri în cotă fixă – tradiţionale: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 200.000 euro
D. Pentru pariuri în contrapartidă – tradiţionale: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 200.000 euro
E. Pentru jocuri de noroc caracteristice cazinourilor:
(i) pentru fiecare masă, în municipiul Bucureşti: 70.000 euro
(ii) pentru fiecare masă, în alte locaţii decât municipiul Bucureşti: 40.000 euro
F. Pentru clubul de poker:
(i) pentru fiecare locaţie, în municipiul Bucureşti: 82.500 euro
(ii) pentru fiecare locaţie, în alte locaţii decât municipiul Bucureşti: 38.500 euro
G. Pentru fiecare mijloc de joc tip slot-machine:
(i) slot machine clasa A: 5.300 euro
(ii) se abrogă
H. Pentru jocurile bingo desfăşurate în săli de joc: 7.500 euro pentru fiecare sală, precum şi 5% din valoarea nominală a cartoanelor achiziţionate de la Compania Naţională „Imprimeria Naţională” – S.A., care se achită în avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea ordinului de plată vizat de trezorerie la ridicarea cartoanelor
I. Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune: 23% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 150.000 euro
J. Pentru jocurile de noroc la distanţă clasa 1: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 400.000 euro
K. Pentru jocurile de noroc la distanţă clasa a 3-a: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 400.000 euro.
L. Pentru Festivalul de poker: 35.000 euro
M. se abrogă
N. se abrogă
O. se abrogă
P. Pentru jocuri tip tombolă – joc tradiţional: 85.000 euro pentru fiecare locație în care se organizează şi se exploatează activitatea de tombolă – joc tradițional, precum şi 5% din valoarea nominală a biletelor de participare la tombolă achiziţionate de la Compania Naţională „Imprimeria Naţională” – S.A., care se achită în avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea ordinului de plată vizat de trezorerie la ridicarea biletelor.
2. Valoarea minimă a capitalului social subscris şi vărsat la data solicitării cererii de obţinere a licenţei de organizare a jocurilor de noroc*)
A. Pentru organizatorii care exploatează jocuri loto: minimum 2.000.000 lei
B. Pentru organizatorii care exploatează pariuri mutuale: minimum 1.000.000 lei
C. Pentru organizatorii care exploatează pariuri în cotă fixă: minimum 1.000.000 lei
D. Pentru organizatorii care exploatează pariuri în contrapartidă: minimum 1.000.000 lei
E. Pentru organizatorii care exploatează jocuri de noroc caracteristice cazinourilor: minimum
1.000.000 lei
F. Pentru organizatorii care exploatează jocurile tip slot-machine: minimum 30.000 lei
G. Pentru organizatorii care exploatează jocurile bingo desfăşurate în săli de joc: minimum 100.000 lei
H. Pentru organizatorii care exploatează jocurile de noroc on-line definite la art. 10 alin. (1) lit. h) –
n) din ordonanţa de urgenţă: minimum 1.000.000 lei
I. Pentru organizatorii care exploatează jocuri de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune: minimum 1.000.000 lei
J. se abrogă
K. Pentru organizatorii de festivaluri de poker: minimum 100.000 lei
L. Pentru organizatorii de cluburi de poker: minimum 100.000 lei
M. Pentru organizatorii de jocuri de noroc tip tombola – joc de noroc tradițional: minimum 100.000 lei.
*) În situaţia în care acelaşi organizator solicită licenţă de organizare a jocurilor de noroc care implică utilizarea mai multor categorii de mijloace de joc, condiţia de existenţă a unei valori minimale a capitalului social subscris şi vărsat la data cererii de obţinere a licenţei de organizare a jocurilor de noroc se aplică cumulativ.
3. Taxe speciale
A. Pentru videoloterie (VLT): 4,5% aplicată asupra venitului din jocurile de noroc ale operatorului licențiat. Taxa se virează în totalitate la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare, pentru luna anterioară.
B. Taxa de acces – bilet de intrare:
(i) pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor: 50 lei
(ii) pentru jocurile de noroc caracteristice cluburilor de poker: 30 lei
C. (i) Taxa de viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot-machine prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. e) pct. (i) şi pentru videoloterie (VLT): 500 euro/post autorizat/an, care se achită de organizator lunar după cum urmează:
a)pentru prima lună – până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
b)pentru celelalte luni – până la data de 25 inclusiv a fiecărei luni, pentru luna următoare.
D. Taxe administrative
(i) taxa analiză documentaţie: 3.500 euro plătiţi la depunerea cererii pentru o licenţă de jocuri de noroc la distanţă, împreună cu depunerea documentelor prevăzute în ordonanţa de urgenţă;
(ii) taxa de eliberare licenţă: 10.500 euro/licenţă;
(iii) taxă analiză documentație solicitare licență jocuri de noroc tradiționale 600 euro, la depunerea solicitării.
(iv) taxa analiză documentație solicitare autorizare jocuri de noroc 250 euro, la depunerea cererii pentru obținerea autorizației de exploatare.
(v) taxa analiză documentație solicitare integrare jocuri noi/recertificare jocuri pe platforma de jocuri de noroc la distanță autorizată 250 euro, la depunerea solicitării.
4. Valoarea în lei atât a taxelor pentru jocuri de noroc, cât şi a garanţiilor stabilite în moneda euro se determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent momentului exigibilității plății, așa cum a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.