Cercetătorii din Belgia folosesc inteligența artificială pentru a îmbunătăți gustul, dar spun că priceperea producătorului de bere rămâne vitală. Indiferent ce fel de bere beți, berile belgiene sunt de multă vreme renumite pentru varietatea, calitatea și gustul lor. Acum, cercetătorii spun că au valorificat puterea inteligenței artificiale pentru a face băuturile și mai bune.
Prof. Kevin Verstrepen, de la Universitatea KU Leuven, care a condus cercetarea, a spus că AI ar putea ajuta la distrugerea relațiilor complexe implicate în percepția umană a aromei.
„Berea – ca majoritatea produselor alimentare – conține sute de molecule de aromă diferite care sunt captate de limbă și nas, iar creierul nostru le integrează apoi într-o singură imagine. Compușii interacționează între ei, așa că modul în care îi percepem pe unul depinde și de concentrațiile celorlalți”, a spus el.
Scriind în revista Nature Communications, Verstrepen și colegii săi raportează modul în care au analizat componența chimică a 250 de beri belgiene comerciale din 22 de stiluri diferite, inclusiv lager, beri cu fructe, blonde, bere din Flandra de Vest și beri fără alcool.
Printre proprietățile studiate au fost conținutul de alcool, pH-ul, concentrația de zahăr și prezența și concentrația a peste 200 de compuși diferiți implicați în aromă – cum ar fi esterii care sunt produși de drojdiile și terpenoizii din hamei, ambii implicați în crearea notelor fructate. .
Un grup de degustare format din 16 participanți a testat și a evaluat fiecare dintre cele 250 de beri pentru 50 de atribute diferite, cum ar fi aromele de hamei, dulceața și aciditatea – un proces care a durat trei ani.
Cercetătorii au colectat, de asemenea, 180.000 de recenzii ale diferitelor beri de pe platforma online de recenzii a consumatorilor RateBeer, constatând că, deși aprecierea berii a fost influențată de caracteristici precum prețul, ceea ce înseamnă că diferă de evaluările panelului de degustare, evaluările și comentariile referitoare la alte caracteristici – cum ar fi amărăciunea, dulceața, alcoolul și aroma de malț – acestea s-au corelat bine cu cele din panoul de degustare.
Folosind diferitele seturi de date, echipa a construit modele bazate pe un program de inteligență artificială – pentru a prezice gustul unei beri și aprecierea acesteia, pe baza compoziției sale.
Ei au folosit apoi rezultatele pentru a îmbunătăți o bere comercială existentă, cu substanțe semnalate de modele ca fiind predictori importanți ai aprecierii generale – cum ar fi acidul lactic și glicerolul.
Rezultatele de la panoul de degustare au dezvăluit că ambele adăugiri au îmbunătățit evaluările pentru berile alcoolice și non-alcoolice în parametrii, inclusiv dulceața.
Deși modelele au limitări, inclusiv faptul că au fost dezvoltate numai folosind seturi de date bazate pe beri comerciale de înaltă calitate, Verstrepen a spus că cea mai mare aplicație a lor ar putea fi modificarea berilor fără alcool pentru a le îmbunătăți.