Seria de călătorii al Monishei Rajesh (autoarea cărții 80 de trenuri în Jurul Lumii) a ajuns la episodul în care aceasta își documentează călătoria cu trenul de la Viena la București.
Rajesh spune că după o discuție cu un însoțitoarer de bord al serviciului austriac Nightjet de la Paris la Viena, care a tresărit cu dezaprobare când i-a dezvăluit că va merge spre București cu trenul, a avut un moment în care s-a simțit neliniștită.
„Cu Dacia?”, a întrebat-o femeia. „Este un tren groaznic – călătoria durează atât de mult. Și este un tren românesc. Ai grijă de lucrurile tale, da?”
Jurnalista spune că este ușor să rezervi bilete pentru acest tren pe site-ul web al Căilor Ferate Române și personal la gară – Biletele se pun în vânzare cu 90 de zile înainte.
Ea a plătit pentru biletul său (cumpărat cu o lună înainte de călătorie) 110 euro – deși locurile se vând de la doar 42 de euro, dar asta presupune statul în picioare timp de aproape o zi.
Ea notează că: „neliniștea mea a dispărut la vederea covoarelor nou montate, a cușetelor moi ca de catifea și a doar doi dintre cei cinci posibili colegi de călătorie din compartimentul meu. În realitate, trenul era cu mult superior Nightjet-ului, cu interioarele sale obosite.
Întrucât mi se alocase un compartiment rezervat exclusiv femeilor, am simțit imediat un sentiment de sororitate, în timp ce eu și colegele mele de compartiment ne ajutam reciproc să fixăm paturile la locul lor, să proptim scările, în timp ce altele se ocupau de așternuturi și bagaje.
Ambele românce, Inga și Elena călătoreau spre Mediaș, în județul Sibiu din Transilvania. S-au apucat să regleze temperatura, oferind biscuiți și chipsuri și încărcându-și pe rând telefoanele în singura priză a compartimentului.
Ceea ce face ca un tren cu vagon de dormit să fie grozav este vagonul restaurant, așa că am fost dezamăgită că nu era unul atașat acestui tren la plecare.
Toți cei pe care îi cunoșteam și care călătoriseră cu Dacia îmi povestiseră poveștile despre camaraderia din vagonul Bar Bistro – și mai ales despre infamul său grătar mixt: un platou cu cartofi prăjiți, salată și cotlete de porc, cu cârnați de culoare roșie închisă la mijloc.
Din păcate, vagonul a fost desființat la sfârșitul anului trecut, fără să se știe dacă ar putea sau nu să reapară.”
Având în vedere că atât Austria, cât și Ungaria fac parte din Spațiul Schengen, trenul a trecut cu viteză peste prima frontieră fără opriri. S-a oprit apoi pentru controlul de la ora 2 dimineața la Lőkösháza, chiar în interiorul graniței ungare cu România.
Apoi, la ora 4 dimineața, trenul a oprit pentru al doilea control la granița cu România, la Curtici. Peste noapte, jurnalista avea să constate că se lipise un vagonul-bar, acolo unde o mână de pasageri stăteau cocoțați pe scăunele sorbind cafea și privind în depărtare.
Însă avea de vânzare doar sandvișuri cu șuncă și salată – și chestii mai tari, precum Chivas Regal, Johnnie Walker și Jameson – nimic din ceea ce i se spusese că ar putea găsi.