O retrospectivă rară a operelor de artă ale lui Constantin Brâncuși, care a revoluționat sculptura la începutul secolului XX, dar ale cărui lucrări pot fi extrem de dificil de transportat, s-a deschis miercuri la Paris, anunță The Guardian.
Născut în România în 1876, Brâncuși a ajuns la Paris la vârsta de 28 de ani și, la scurt timp, s-a alăturat atelierului lui Auguste Rodin.
„Nimic nu crește la umbra copacilor mari”, a spus Brâncuși după ce a petrecut trei luni cu creatorul Gânditorului.
Lucrând direct cu lemnul și marmura și fără a folosi matrițe, Brâncuși a lansat o nouă abordare radicală a sculpturii care a căutat să purifice formele umane în forme abstracte.
„Este atât de păcat să trebuie să strici un material frumos scobind mici găuri pentru ochi, păr, urechi”, a spus el.
Peste 120 de sculpturi și sute de schițe, picturi și documente sunt expuse la Centrul Pompidou până la 1 iulie – prima retrospectivă la această scară din aproape 30 de ani.
Asta pentru că multe dintre lucrările sale cheie – în special turnurile de ipsos echilibrate precar pe o bază mică – nu pot fi transportate fără costuri enorme de asigurare.
Ultima retrospectivă, în 1995, a fost tot la Pompidou, care a moștenit atelierul din apropiere a lui Brâncuși și întreaga colecție personală.
Vizitatorii pot explora modul în care lucrarea sa a evoluat prin diferite versiuni ale celei mai cunoscute lucrări ale sale, Muza adormită sau păsările.
Curatorul expoziției, Ariane Coulondre, a spus că Brâncuși „Cuprinde toate curentele secolului XX. El poate fi considerat unul dintre părinții artei abstracte, fără a fi deloc abstract. Nu și-a dorit niciodată să facă parte din niciun curent.”
Brâncuși nu a dat aproape deloc interviuri și a refuzat să aibă un agent, vânzând direct cumpărătorilor care trebuiau să-i viziteze atelierul.
În 1945 a încetat brusc munca, considerând că nu mai avea nimic de adăugat. El nu a mai făcut sculpturi în ultimii 12 ani, în schimb și-a petrecut timpul reamenajându-și atelierul și vânzând piesele rămase.