Noul ministru al Educației, despre efectele negative ale meditațiilor asupra sistemului de învățământ. „Trebuie fiscalizate pentru a nu scuti profesorul să-și facă bine datoria la clasă”

Publicat: 09 01. 2025, 22:36
Daniel David, ministrul Educației. Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Noul ministru al Educației, Daniel David, a abordat recent problema meditațiilor și cum veniturile obținute astfel de către profesori îi pot determina să își scadă performanța la clase, în timp ce inegalitatea dintre elevi să crească.

Ministrul Educației le-a cerut inspectorilor un diagnostic al problemelor din școli până în mai. Daniel David pare să facă din pregătirea profesorilor o prioritate și este de părere că cei care au performanțe trebuie răsplătiți cu bonusuri și prime, potrivit Știrile ProTv.

În prezent, prea puțini elevi se bazează pe informațiile dobândite în cadrul orelor de curs și astfel, meditațiile aproape că au devenit o nouă formă de învățământ, pe care elevii o tratează cu mai multă seriozitate și interes decât școala propriu-zisă. Iar, contrar opiniei publice, meditațiile sunt de cel puțin cinci decenii pilonul de sprijin al sistemului public. Chiar și așa, instruirea elevilor la final de liceu e tot printre cele mai slabe din Europa.

Jumătate dintre elevi sunt analfabeți funcțional

Întrebat dacă a văzut vreodată răspunsurile de la evaluarea națională sau de la examenul de bacalaureat cunoscute drept „perle”, Daniel David a răspuns: „Sigur că da. Profesorul este cel care n-a reușit să transfere competențele de care ar fi avut nevoie pentru un răspuns serios la acel examen. „Scrie, ia notițe și te verific din ce ai scris!” Soluția nu este ca profesorul care i-a predat aceleași lucruri cu aceleași metode să rămână peste program să facă lucrurile pe care nu le-a învățat. E pierdere de vreme”.

Atât testele conduse internațional, cât și cele făcute de Ministerul Educației arată că aproape jumătate dintre elevi aflați la terminarea liceului se încadrează la analfabetism funcțional. În acest context, bursele de merit din sistemul preuniversitar au fost mărite.

Examenele de la programele de licență, benefice sau nu

Daniel David susține că meditațiile nu trebuie interzise, ci impozitate.

„Evident că trebuie fiscalizate! Adică nu se discută acest lucru. Pentru a nu scuti profesorul să-și facă bine datoria la clasă. Mulți spun că performanța scăzută la testele PISA e din cauză că itemii testelor nu se leagă de ce se predă în școlile noastre. Eu, când aud: „dom’le, prea multă teorie!”, îmi dau seama că teoria bine făcută îți dă cultură, îți dă sensuri și semnificații, te ferește de manipulare”, a spus Daniel David, Ministrul Educației.

De asemenea, noul ministru al Educației consideră că examenele susținute în cadrul programelor de licență sunt un factor care favorizează industria meditațiilor.

„Sunt împotriva examenelor la nivel de licență din cunoștințe de specialitate. Asta stimulează și industria meditațiilor”, a spus acesta.