Nouă lege UE pentru alimente. Ce va trebui să scrie obligatoriu pe etichetă

Publicat: 21 04. 2023, 18:10
Foto simbol: Pixabay

Comisia Europeană actualizează standardele de comercializare pentru produsele agroalimentare pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor și pentru a include problema durabilității, potrivit unui comunicat al Executivului european.

Comisia a propus vineri revizuirea standardelor de comercializare existente pentru o serie de produse agroalimentare, cum ar fi fructele și legumele, sucuri și dulcețuri de fructe, miere, carne de pasăre sau ouă. Revizuirile propuse ar trebui să ajute consumatorii să facă alegeri mai informate pentru diete mai sănătoase și să ajute la prevenirea risipei de alimente.

Printre altele, Comisia a prezentat o propunere privind indicarea originii cu norme mai clare și obligatorii privind etichetarea originii pentru miere, nuci și fructe uscate, banane coapte, precum și fructe și legume tăiate, prelucrate și tăiate (cum ar fi frunzele de salată ambalate ). În cazul amestecurilor, pe etichetă trebuie să apară țara sau țările de origine. Afișarea țărilor de origine va îmbunătăți transparența pentru consumatori.

Comisia a prezentat, de asemenea, o propunere privind risipa alimentară. De exemplu, așa-numitele fructe și legume „urâte” (cu defecte externe, dar încă potrivite pentru consumul local/direct) vândute local și direct de către producători către consumatori ar fi scutite de respectarea standardelor de comercializare. Promovarea acestora în starea lor „proaspătă” ar putea oferi consumatorilor mai multe oportunități de a cumpăra fructe și legume proaspete la prețuri mai accesibile și ar putea aduce beneficii producătorilor activi în circuite scurte.

În ceea ce privește ouăle, panourile solare pot fi acum amplasate în spații exterioare folosite în sistemele de producție de ouă în aer liber. Acest lucru va crește oferta de energie produsă din surse regenerabile. De asemenea, marcarea ouălor va fi efectuată direct în fermă, cu scopul de a îmbunătăți trasabilitatea.

Standardele de marketing ale UE urmăresc să asigure menținerea unei calități ridicate a produselor, să protejeze consumatorii și să asigure coerența standardelor pe piața UE. Ele facilitează, de asemenea, comerțul cu țările terțe, deoarece respectă standardele internaționale în vigoare din anii 1950. În ultimul deceniu, piețele alimentare au evoluat considerabil, determinate de inovare, dar și de schimbările preocupărilor societale și ale cererii consumatorilor.