Noi mesaje înșelătoare folosite de hackeri pentru a avea acces la date personale: Câștiguri mari promise pe Whatsapp vă pot lăsa fără banii din conturi / Recomandările specialiștilor
Mesajele de tip phishing prin intermediul cărora infractorii cibernetici încearcă să obțină accesul la datele personale rămân o amenințare permanentă. Nu puțini sunt cei care iau plasă și rămân fără banii din conturi după ce răspund la mesaje primite pe email sau pe whatsapp de la utilizatori necunoscuți care propun diverse colaborări profesionale sau care pretind că reprezintă instituții sau companii.
În aceste zile un astfel de mesaj este răspândit masiv în rândul utilizatorilor de whatsapp. Presupusul “binefăcător” se adresează în numele unei companii care cooperează cu comercianții Tiktok și care propun colaborări profesionale fictive. Așa zisa reprezentantă a companiei promite câștiguri de până la 300-1000 RON pe zi dând like la videoclipuri în timpul liber.
Cei care răspund la astfel de mesaje riscă însă să ofere acces hackerilor la datele personale de pe cardul bancar sau la alte informații private:
“Vă mulțumesc pentru răspunsul dumneavoastră. Numele meu este Cristina.Compania noastră cooperează cu comercianții Tiktok.Comercianții Tiktok sunt dispuși să plătească pentru a-și crește popularitatea, așa că compania noastră trebuie să recruteze un număr mare de angajați cooperativi. Dacă vă place conținutul lor pe Tiktok, puteți fi plătit.
Aceasta este o slujbă part time care nu interferează cu celelalte activități, slujba este simplă, tot ce trebuie să faci este să dai like videoclipurilor Tiktok și să ne trimiți capturi de ecran și vei fi plătit. Plătim 10 RON pentru fiecare 2 sarcini și poți câștiga până la 300-1000 RON pe zi dând like la videoclipuri în timpul liber!
Ești interesat să lucrezi cu noi?”, este mesajul primit din senin de utilizatori.
Recomandările specialiștilor
Specialiștii în securitate cibernetică au oferit o serie de sfaturi utilizatorilor pentru a evita să fie ținta unor atacuri nedorite în mediul online.
În calitate de Director Produse şi Hub de Inovaţie Digitală al First Bank, Ionuț Encescu oferă o serie de recomandări privind securitatea din zona banking:
* Aveţi grijă la e-mail-uri, apeluri telefonice, SMS-uri, mesaje WhatsApp/ Telegram/ alte platforme de mesagerie sau site-uri care solicită date personale pentru oferte de credite, ori alte servicii financiare în numele băncii;
* Nu accesaţi link-uri de plată primite pe reţele de socializare/ WhatsApp/ alte platforme de mesagerie sau SMS în urma unui dialog purtat pe chat-ul unei platforme de anunţuri online;
* Nu divulgaţi date personale/financiare cum ar fi: codul PIN, numărul de card, coduri de activare sau de autentificare pentru anumite servicii sau plăţi; * Banca nu solicită în nicio situaţie informaţii confidenţiale prin e-mail (cod de acces/ parolă, număr de card, data expirării acestuia, codul PIN). De asemenea, informaţii precum parola şi codul PIN nu trebuie divulgate, sub niciun motiv, nimănui;
* Pentru a limita daunele potenţiale, utilizaţi un CVV cu valabilitate limitată când faceţi cumpărături online; * Când utilizaţi serviciile unui comerciant nou, folosiţi un card virtual legat de un cont care conţine o sumă limitată de bani şi nu daţi acces la fondurile din contul principal; * Asiguraţi-vă că folosiţi canale oficiale de comunicare atunci când intraţi în dialog cu banca;
* Nu instalaţi simulatoare de tastatură care să ia locul tastaturii standard a telefonului sau tabletei dumneavoastră, decât dacă sunteţi sigur că aceasta provine dintr-o sursă sigură şi verificată. Aceste simulatoare au în general mai multe efecte grafice, prescurtări sau alte funcţionalităţi suplimentare şi tentează astfel utilizatorii;
* Nu deschideţi ataşamentele trimise pe e-mail decât dacă cunoaşteţi cu certitudine sursa din care a fost trimis acel ataşament. Instalaţi un antivirus pe telefon sau calculator pentru ca acesta să scaneze toate ataşamentele care sunt deschise.