UPDATE, 6 iunie, ora 16.25: Primarul General al Capitalei, Nicușor Dan, nu a inițiat și nu susține un proiect privind introducerea unei taxe pentru mașinile poluante din București, susține municipalitatea în contextul informațiilor din presă.
„Având în vedere informațiile apărute în presă potrivit cărora Primarul General, Nicușor Dan, dorește să introducă o așa-zisă taxă de poluare care trebuie plătită de șoferii care circulă prin centrul Bucureștiului, Primăria Capitalei anunță că: «Primarul General nu a inițiat și nu susține un astfel de proiect»”, a scris Primăria Municipiului București, marți, pe Facebook.
Știrea inițială: Primăria Capitalei urmează să lanseze în dezbatere publică un proiect care prevede că mașinile care poluează nu vor mai putea să circule prin București decât dacă este achitată o taxă ce va fi calculată în funcție de tipul automobilului și de cantitatea de noxe emise, potrivit Antena3.ro.
Inițiativa municipalității ar prevede înființarea unei zone de emisii reduse pe toate drumurile publice din București pentru o perioadă de șase ani, începând din 2023. Prin acest demers, Primăria Capitalei ar dori să reducă nivelul de poluare, conform normelor europene.
Motocicletele și mașinile – fie ele pe diesel, benzină sau GPL – cu o normă de poluare mai veche, începând de la non-euro și continuând până la EURO 4, în cazul vehiculelor diesel de peste 2 tone, se numără printre autovehiculele care vor fi nevoite să plăteacă o taxă începând de anul viitor, dacă proiectul va fi adoptat. Măsurile vor deveni mai drastice până în 2028.
În cazul vehiculelor non-euro și al celor cu normă de poluare EURO 1 sau EURO 2, tarifele ar urma să înceapă de la 20 de lei pe zi și să ajungă până la 5.500 de lei pe an.
Taxele ar fi valabile și pentru șoferii vehiculelor care nu sunt înregistrate sau înmatriculate în București, dar care doresc să circule în zona A din Capitală, zonă ce va fi delimitată ulterior.
Cei care nu achită taxele vor risca amenzi cuprinse între 4.000 și 5.000 de lei. Constatarea va fi făcută de către brigada rutieră sau poliția locală.
Proiectul ar prevede și o serie de excepții, cum ar fi autospecialele SMURD, ale pompierilor și ale polițiștilor sau mijloacele de transport în comun.
Primăria Capitalei susține că banii strânși din taxe vor fi direcționați către un fond special pentru amenajarea pistelor de biciclete, înnoirea mijloacelor de transport în comun, amenajarea parcărilor pentru biciclete, trotinete, dar și către acordarea de sprijin pentru achiziționarea unei mașini electrice care să cântărească mai puțin de 1.500 de kilograme.