EXCLUSIV ONLINE //Ambasada Italiei de la București susține că, în urma numeroaselor solicitări primite din sector, la intrarea în România vor fi scutiți de autoizolare sau carantină șoferii mijloacelor internaționale de mărfuri de peste 3,5 tone, dar și cei care aprovizionează ferme sau alte obiective ale industriei alimentare.
„Cu toate acestea, la intrarea în România, se efectuează controale de sănătate pentru a identifica dacă șoferul prezintă simptome specifice, unde serviciul de urgență 112 este chemat pentru transport în spital și evaluare clinică și test de pozi.În cazul în care șoferul a intrat în contact strâns cu un caz confirmat de contagiune Covid-19, scutirea menționată de la regimul de autoizolare nu se aplică”, a mai adăugat Ambasada Italiei în România, luni, pe Facebook.
Transportatorii români susțin că situația șoferilor de tir, care transportă marfă, este neclară
Poziția diplomației italiene vine în contextul în care Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a avertizat asupra unor așa-zise neclarități în privința reglementărilor referitoare la șoferii de tir care transportă marfă. Teoretic, transportatorii cu autovehicule de peste 3,5 tone sunt exceptate de la regulile de restricții din punctele de trecere a frontierelor, dar comunicările oficiale nu menționează situația șoferilor.
„În realitate ne lispesc clarificările documentate, ne lipsesc clarificări exacte în ceea ce prinește încarantinarea și sau izolarea după caz a șoferilor. Ceea ce ni s-a spus este legat într-adevăr de punctul 6 din Hotărâre, însă acolo se referă la trafic nicidecum la șoferi. Ceea ce ne-a comunicat Ministerul Transporturilor să spunem că este pe cale să ne liniștească, dar este o comunicare pseudo-oficială atâta timp cât nu există un document emis de Ministerul Sănătății sau de Direcția de Specialitate de Sănătate Publică în acest sens”, spune Augustin Hagiu, directorul FORT.
Situația pare să nu fie reglementată nici în alte țări europene, iar regulile sunt supuse schimbărilor de la o oră, la alta.
„În Europa este haos, nu există o abordare, de la un minut la altul se schimbă regulile, nu există o abordare unitară. S-au cerut culoare speciale, să rămână libere culoarele de transport cu aprovizionare medicamente, marfă etc. Au fost, spre exemplu, mașinile încolonate după 48 de ore de așteptare, la intrarea din Slovenia în Italia, au fost încolonate și escortate. După aceea au fost preluate în Ungaria și escortate, dar numai pe anumite vămi, pe Austria, de exemplu s-a circulat. Din Austria în Ungaria nu au fost aceleași probleme. Acum apar problemele la ieșirea din România, adică cei care au mărfuri cu descărcare Italia și încarcă în România, piese auto, în special pe zona automotive, spre exemplu, numai pot ieși din țară. Sunt șoferi care au aflat în graniță că de fapt ei apar pe listele de cei aflați pe listele de izolare. Asta în condițiile în care au intrat în țară cu mărfurile au descărcat și au plecat din nou cu alte mărfuri înapoi în Europa. Aici apar cele mai multe probleme’‘, mai spune acesta.
Reprezentanții FORT s-au întâlnit săptămâna trecută, cu cei din Ministerul Transporturilor, dar întrevederea nu a avut rezultatul scontat.
„Situația care ține strict de România ar fi trebuit clarificată demult. La câte comunicări publice au fost puteau să completeze textul, spre exemplu ultima comunicare a domnului Ministru de Interne, putea să spună că nu doar transporturile sunt exceptate ci că transporturile sunt exceptate de aplicarea regulilor de carantină și sau izolare în funcție de simptome în ceea ce privește și soferul. Și atunci lucrurile erau clare și că vor comunica lucrurile astea și către Direcție de Sănătate Publică. La nivel internațional totul ține de o întâlnire care va avea loc miercuri”, a concluzionat Augustin Hagiu.
Deocamdată, Grupul de Comunicare Strategică a oferit puține detalii cu privire la această speță.
„Transporturile de marfă de minim 3,5 tone sunt exceptate de la restricțiile de trafic impuse prin hotărârea CNSSU din data de 8 martie a.c., privind accesul pe teritoriul României”,se arată în comunicatul transmis de Grupul de Comunicare Strategică.