Contractul privind achiziționarea a 100 de tramvaie de către Primăria București, acordat turcilor de la Durmazlar Makina Sanayi, continuă să nască controverse! Jurnaliștii de la Libertatea au publicat un document intern prin care arată cum municipalitatea a trecut peste neregulile descoperite de cei la ANAP în licitație și a acordat acest contract.
Mai exact, în urma licitației în care s-au înscris Durmazlar și Astra Vagoane Arad, Agenția Națională pentru Achiziții Publice a efectuat un control intermediar, în urma căruia a emis 6 avize condiționate, toate privind oferta companiei turce. Conform legii, avizul condiționat este emis de ANAP “atunci când se constată că există abateri cu privire la aspectele de calitate și/sau de regularitate cuprinse în listele de verificare”.
Concluzii ANAP nu sunt obligatorii pentru implementarea, ci doar cu rol de îndrumare pentru administrațiile, dar Primăria a decis să nu mențină ofertă în forma inițială.Gabriela Firea a împuternicit-o pe Dorina Elena Popa, director executiv Direcția Proceduri – Achiziții Publice, să concilieze Primăria cu ANAP, dar în final PMB a ignorat observațiile agenției de achiziții publice, arată Libertatea.
Revenind la neregulile sesizate de ANAT, prima dintre acestea o reprezintă certificatul de omologare tehnică a tramvaiului ofertat. Mai exact, dacă Astra a prezentat un certificat emis de Autoritatea Feroviară Română, compania turcă a prezentat nu un certificat de omologare, ci o adresă emisă de RINA Services SpA Genoa, o firmă italiană de audit care oferă o garanție independentă privind respectarea standardelor de reglementare.
“Comisia de evaluare a acceptat aceste documente de omologare ca fiind conforme cu cerințele documentației de atribuire”, a argumentat însă Primăria București în raportul de conciliere, conform Libertatea.
De asemenea, Durmazlar nu a prezentat rapoarte de testare privind nivelul de zgomot al tramvaiului măsurat în mers și în staționare. Turcii au motivat această lipsă prin faptul că tramvaiul va fi personalizat în funcție de cerințele licitației și că nu există posibilitatea de a dispune de aceste testări decât abia după producție.
Toate celelalte 4 abateri sesizate de ANAP se referă la lipsa din oferta turcă a altor buletine de încercări emise de un laborator autorizat sau acreditat CE și a unor certificări de conformitate CE.
Explicația Durmazlar este aceeași și anume că se află în imposibilitatea de a prezenta aceste certificate pentru tramvaiul ofertat, deoarece acesta va fi personalizat și gata abia după producție. Comisia de evaluare a Municipalității a acceptat aceste argumente și consideră că sunt respectate prevederile legislației achizițiilor publice pe motiv că aceste abateri nu pot fi imputabile ofertantului turc.
Acest document a fost asumat prin semnătură de doar 6 membri ai Comisiei Primăriei din totalul de 13.
Situația acestui contract de 160 de milioane de euro dintre Primăria București și Durmazlar Makina Sanayi va fi rezolvată de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor după o sesizare făcută de Astra Vagoane Arad.