EXCLUSIV // Nava maritimă Rhosus, care a transportat cele 2.750 de tone de nitrat de amoniu, ce au explodat în Beirut, a trecut prin mai multe porturi din România în intervalul 2010-2013, așa cum precizează Autoritatea Navală Română, într-un răspuns pentru B1.RO.
În privința încărcăturii, în perioada în care a trecut prin porturile din țara noastră, nava Rhosus transporta în general fier vechi sau cereale, potrivit informațiilor deținute de Căpităniile din Port.
Astfel, potrivit datelor înregistrate de Căpitănia Zonală Galați, nava Rhosus a sosit pe data de 12.02.2011 cu destinația port Brăila, fără marfă din portul Reni. Nava pleacă din portul Brăila spre Atena încărcată cu porumb.
Pe data de 25.05.2011, nava sosește din Ambarli în portul Galați, încărcată cu balast și pleacă spre portul Eregli, încărcată cufier vechi.
Pe data de 13.11.2011, nava sosește din nou fără marfă în portul Galați, din Larnaca. Pleacă spre portul Limassol, încărcată cuporumb furajer.
O lună mai târziu, pe 16.12.2011, nava sosește din Abukir în portul Galați fără marfă și pleacă spre portul Limassol, încărcată de porumb.
Din datele care apar în registrele Căpităniei Portului Constanța, nava sosește fără marfă în Portul Constanța prima dată pe data de 02.09.2010 din Varna, pentru a transporta grâu către Cipru.
Nava sosește în portul Constanța din Gemlik și pe data de 02.05.2012, tot fără marfă. Și de această dată nava transportă grâu spre portul Larnaca.
Nava mai sosește în portul Constanța pe data de 28.05.2012 din Volos, fără marfă, cu destinația Larnaca, încărcată de această dată cu srot de soia.
Ultima apariție a navei în portul Constanța are loc pe data de 24.02.2013, când sosește din Larymna încărcată de nisip. Transportă mai departe spre Algeria NPK (îngrășăminte).
Potrivit datelor înregistrate de Port Control Sulina, nava ajunge pe data de 18.02.2011 din portul Brăila, spre Kalamaki, încărcată cu porumb.
Nava sosește pe data de 25.05.2011 din Ambarli, cu destinația port Galați, încărcată cu balast.
Pe data de 30.05.2011, nava ajunge din Portul Galați, cu destinația Eregli, încărcată cu fier vechi.
Nava ajunge, de asemenea, pe data de 12.11.2011, din Larnaka, cu destinația port Galați, încărcată cu balast.
Nava pleacă din Galați și trece prin Sulina pe data de 17.11.2011, transportând porumb către Limasssol.
Pe data de 15.12.2011 nava ajunge din Abu Qir cu destinația Galați, încărcată cu balast.
Data de 23.12.2011, este ultimul tranzit în portul Sulina, dinspre Galați spre Limassol, încărcată cu porumb.
NavaRhosus, aflată sub pavilionul Republicii Moldova care a transportat nitratul de amoniu ce a provocat explozia din Beirut a fost radiată forţat din Registrul de Stat din anul 2014, potrivit lui Vadim Pavalachi, directorul adjunct al Agenției Navale dinRepublica Moldova.
Asta după ce a fost abandonată de proprietarul rus în portul din Beirut și nu a mai plătit taxa anuală pentru confirmarea navei.
„NavaRhosusa fost înregistrată în registrul Agenției Navale în februarie 2012. În 2014, aceasta a fost radiată forțat din registru, din motiv că proprietarul a abandonat-o în portul din Beirut”
CargoulRhosusa pornit la drum din Georgia, iar pe drum a apărut o defecțiune tehnică și a fost abandonată în portul din Beirut. Autoritățile portuare libiene au decis ca încărcătura să fie confiscată și depozitată într-un depozit al portului, unde s-a produs ulterior puternicele explozii.
Cel puțin 200 de oameni au muritîn urma unei explozii masive carea zguduitorașul Beirut, capitala Libanului.
De asemenea, peste 200.000 de oameni au rămas fără locuinţe după ce explozia uriaşă din portul din Beirut, a distrus numeroase clădiri. De asemenea, deflagraţiile din capitală au distrus principalul siloz al ţării, prin urmare Libanul mai are rezerve de grâne pentru mai puțin de o lună.
Agenția rusă TASS citând presa libaneză, respectiv LBC international,relateazăcă cantitatea uriașă de nitrat de amoniu (îngrăşământ chimic şi o componentă a explozibililor) fususe confiscat de forțele de securitate în 2015, de pe o navă cargo care se afla sub pavilionul Republicii Moldova, dar care avea echipaj ucrainean. Se pare că este vorba despre Nava RHOSUS, care în urma unor probleme tehnice a rămas blocată în portul Beirut.