Președintele Societății Academice din România, Alina Mungiu-Pippidi, a analizat scandalul în care este implicat grupul german Volkswagen, precizând că nu ar fi trebuit să fie un șoc pentru presă sau public, deoarece „corupţia în rândul firmelor germane de top există de ani de zile din cauza lipsei de transparenţă şi a controalelor insuficiente„.
Deși potrivit unui sondaj pe atitudinea firmelor față de corupție, jumătate dintre cele chestionate erau de părere că achiziţiile din Germania sunt fie aranjamente interne, fie pre-aranjate, Germania este prezentată în continuare ca una dintre cele mai puțin corupte țări din lume. Practicile învechite de colectare a datelor, cadrul legislativ complex şi sub-utilizarea platformelor electronice fac situaţia foarte netransparentă, susține Pippdi.
„Fireşte că VW nu este singura mare companie germană implicată în mod vizibil în cazuri de fraudă şi corupţie. ERCAS tocmai a publicat un proiect de lucrare al savanţilor americani Jennifer Kartner şi Carolyn Warner, care argumentează că strategiile prin care Siemens AG intră pe pieţele străine sunt adaptate sindromurilor corupţiei locale şi că acesta nu este un caz singular în rândul multinaţionalelor„, scrie aceasta, potrivit romaniacurata.ro.
Aceasta susține că multinaţionalele care fac tranzacţii în ţări cunoscute ca fiind corupte îşi potrivesc tacticile de intrare pe piaţă în funcţie de ţara în cadre pătrund, ajungând astfel să susțină un cerc vicios al proastei guvernări.
„Este mai uşor să se transmită peste graniţe comportamentul corupt decât integritatea. Controlul corupţiei este un echilibru construit la nivel naţional, un sistem făcut pe o perioadă îndelungată pentru a preveni ca oamenii puternici să înşele competiţia şi să fure din resursele publice. Acest lucru nu s-a transpus foarte bine în era globalizării pentru că asemenea bariere sunt în mare parte la nivel naţional, deci un nou tărâm al posibilităţilor a fost deschis” afirmă Alina Mungiu-Pippidi”, continuă președintele Societății Academice din România.