Mituri legate de Codul Rutier. Regulile pe care șoferii și pietonii le interpretează greșit
:format(webp):quality(80)/http://www.b1tv.ro/wp-content/uploads/2025/01/masini-parcate.jpg)
Codul Rutier stabilește regulile în baza cărora se desfășoară traficul auto și pietonal pe drumurile publice din România. Cunoașterea acestor reglementări este obligatorie pentru șoferi, dar și pentru pietoni.
Deși Codul Rutier trebuie cunoscut de toți participanții la trafic, șoferi sau pietoni, anumite prevederi sunt aplicate „după ureche”, în mod eronat. Așa se ajunge în situații în care mulți participanți la trafic încalcă legea convinși că ceea ce fac este corect. Interpretarea greșită a prevederilor din Codul Rutier nu-i scutește de sancțiunile prevăzute de lege.
În spațiul public circulă mai multe „mituri” legate de regulile de circulație care nu se regăsesc, însă, în legislația în vigoare, după cum relatează avocatnet.ro. În cele ce urmează prezentăm câteva dintre regulile de circulație care sunt aplicate greșit pentru ca cei care ajung în asemenea situații să se poată corecta.
Una dintre regulile aplicate greșit este cea privind parcarea autovehiculelor pe trotuare. Legea rutieră interzice un astfel de demers cu excepția anumitor situații, când în zona respectivă există indicatoare ce permit parcarea pe trotuare. În astfel de situații, șoferii trebuie să lase pietonilor cel puțin un metru lățime pentru a putea circula.
„…este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru”, prevede Codul Rutier.
Mulți șoferi încalcă această regulă și parchează pe trotuare, considerând că este suficient să lase acel spațiu de aproximativ un metru pentru pietoni.
Permisul nu se anulează după o anumită vârstă
O altă regulă pe care șoferii o ignoră are legătură cu folosirea luminilor de poziție pe timpul zilei. Legislația rutieră impune tuturor șoferilor să circule cu luminile aprinse, la mașină, chiar și în timpul zilei, pe toate categoriile de drumuri publice. Codul Rutier stabilește, că trebuie folosite, în trafic, pe timpul zilei, luminile de întâlnire (faza scurtă) sau luminile pentru circulația diurnă (DRL – în engleză, Daytime Running Light).
Codul rutier prevede că „în circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”. Cei care nu țin cont de această obligație, riscă amenzi.
Un alt mit, legat de interpretarea Codului Rutier are legătură cu valabilitatea permisului de conducere. Mulți conducători auto cred că permisul de conducere se anulează la împlinirea unei anumite vârste. Este greșit. Legea nu impune șoferilor limite maxime de vârstă pentru a obține permisul de conducere. Șoferii pot circula, după 18 ani, până la orice vârstă, cu condiția să fie apți din punct de vedere medical și psihologic. Pentru aceasta, șoferii sunt verificați periodic medical și psihologic, conform Codului Rutier:
„Examinarea medicală se realizează în scopul certificării aptitudinilor fizice și mentale ale unei persoane necesare conducerii unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, iar evaluarea psihologică în scopul certificării capacităților psihologice necesare pentru a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie”.
Nu poți trece pe roșu ca să faci loc unei mașini de intervenție
Sunt șoferi care au impresia că pot trece pe culoarea roșie a semaforului atunci când au în spate o mașină de intervenție cu semnalele luminoase și sonore pornite. Este greșit. Codul Rutier prevede că într-o astfel de situație, când în spatele unui vehicul oprit la culoarea roșie a semaforului, se află o mașină de intervenție, șoferul trebuie să se apropie cât mai mult de marginea drumului, pentru a permite trecerea.
Legea stabilește că luminile de semnalizare de culoare roșie impun șoferilor să oprească pe direcția de mers cât mai aproape de marginea drumului. Luminile de semnalizare de culoare albastră obligă participanții la trafic să acorde să prioritate de trecere. Drept urmare, dacă un șofer trece pe culoarea roșie a semaforului, pentru a face loc unei mașini de intervenție, riscă amendă.
Totodată, pietonii nu pot traversa strada, chiar dacă lumina semaforului permite, dacă circulă mașini de poliție sau ambulanțe cu semnalele luminoase și sonore în funcțiune.
Pietonii trebuie să cunoască legislația rutieră
Un alt mit care circulă printre pietoni este legat de faptul că aceștia n-ar fi obligați să cunoască regulile de circulație și să le respecte. Cei care susțin așa ceva spun că pietonii nu au permis de conducere, iar polițiștii nu-i pot amenda decât pe cei care dețin un asemenea document.
În realitate, ei sunt obligați să se deplaseze pe trotuar, iar în lipsa acestuia, pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcția de mers. Pietonii sunt obligați să traverseze prin locuri special amenajate, marcate și semnalizate, ori la culoarea verde a semaforului destinat lor.
Cei care își închipuie că nu pot fi sancționați pentru încălcarea prevederilor legale pentru că nu au permis de conducere sau pentru că nu s-au documentat, greșesc. De altfel, un principiu de drept spune că necunoașterea unei legi nu scutește pe nimeni de la aplicare sau de la sancțiuni pentru încălcarea reglementărilor sale.
În cazul de față, lipsa unui permis de conducere sau necunoașterea regulior de circulație pentru pietoni, nu-i scutește pe aceștia de amendă.