Actorul Mircea Diaconu consideră că se acordă prea multă atenție declarațiilor făcute de Viorica Vodă, pe scena premiilor Gopo. Aceasta a afirmat că a fost hărţuită sexual în teatru şi în cinematografie după rolul din „Filantropica” și că a avut nevoie de ani întregi de terapie să-și revină. Diaconu, în schimb, a spus, într-un interviu pentru culturaladuba.ro, că Vodă era de fapt nemulțumită pentru că nu a reușit să se angajeze. Actorul a mai susținut că amantlâcurile sunt un fapt obișnuit în lumea teatrului și a cinematografiei și că n-ar trebui să se facă prea mult caz din asta.
Mircea Diaconu, protagonistul filmului „Filantropica”, a fost prezent pe scena premiilor Gopo când a vorbit Viorica Vodă și a fost surprins în imagini cu grimase de uimire în timpul discursului actriței. De asemenea, Diaconu era directorul Teatrului Nottara când Vodă a jucat la un moment dat acolo.
La început, Diaconu s-a arătat nemulțumit că, în loc să discute despre premiile propriu-zise, presa vorbește despre dezvăluirile făcute de Vodă: „Asta e, asta e selecția presei, face ce vrea cu evenimentele”.
„Scurt și simplu: e un standard sau un produs american, de hollywood american. Așa a țâșnit subiectul ăsta. Deși, această temă, a culisei, a amantlâcului, este atât de veche, de când e teatrul pe lume. Nu e nimic nou!
Ea s-a împachetat așa și a plecat de la #metoo-ul american. Consider că e o mică copie românească, până la urmă”, a continuat Mircea Diaconu.
El a dat apoi de înțeles că Viorica Vodă a avut o ieșire nervoasă de frustrare că nu a reușit să se angajeze: „Au lucrat cu bucățica, pe acolo, pe acolo, cu contracte diferite, ba televiziune, ba reclame, filme. Și nu au drept de pensie. Și nu au nicio soluție. Era enervată că a făcut 40 de ani și nu e angajată și uite așa și că e nedrept”.
Actorul a mai spus că s-a ajuns aici pentru că există prea multe facultăți de actorie care scot prea mulți absolvenți. Sunt oameni care apoi nu au unde să se angajeze.
Mircea Diaconu a susținut apoi că amantlâcurile sunt o poveste veche în cinematografie și teatru și că sunt mulți oameni, femei și bărbați deopotrivă, care și-au făcut carierele astfel:
„Pe de altă parte, amantlâcul teatral sau cinematografic este vechi și continuu. Știm foarte bine noi în profesie, în cabine, sunt tot felul de lucruri, sunt cazuri celebre de doamne și domni, nu numai doamne, care au făcut carieră cumva folosind și acest gen de instrumente. Nu e ceva nou”.
Întrebat dacă știe cazuri de regizori, directori de teatre sau alți oameni cu putere care s-au folosit de poziția lor pentru a se impune în fața femeilor, Diaconu a răspuns: „Nu cred că era cazul. Erau atâtea femei care ar fi dorit să urce pe scenă (râde)…încât nu ei trebuia să facă vreun efort vreodată”.
Mircea Diconu a insistat că deoseori au loc „iubiri de o vară”: „Nu e nicio problemă gravă, câtă vreme nimeni nu silește pe celălalt”.
„Nu îmi imaginez că situația e de natura: domnișoară, vino aici, zice regizorul, iată rolul, dar cu condiția să…
Atunci te ridici și pleci și aștepți telefon de la altcineva, care nu e dement sau nesimțit. Nu cred că e asta o problemă în România. Pe afară nu știu cum e.
În România nu e un subiect de pus pe masa publică, câtă vreme așa știm. Sunt doamne foarte în vârstă care au amanți, băieți tineri, care vor să facă carieră”, a mai spus actorul, pentru culturaladuba.ro.
Când i s-a atras atenția că sunt și relații care nu sunt agreate, acesta a spus: „Stați o clipă, nimeni nu te silește cu pistolul la tâmplă sau te leagă pentru chestiile astea. Asta zic eu, în România nu e chiar așa”.
„Poate ar fi momentul să vorbim şi despre stigmatizarea studentelor care refuză să se dezbrace complet la clasă în virtutea unor exerciţii de „actorie” care chipurile au rolul de a dezinhiba”, a scris actorul Tudor Chirilă, pe Facebook, după discursul VIoricăi Vodă de la premiile Gopo.
El a mai precizat că „în teatru, condiţionarea ascensiunii de favoruri sexuale e de notorietate. Dar o notorietate îngropată sub tăcere”.
Regizoarea Raluca R. Gorgos s-a arătat extrem de dezamăgită de reacția sălii la discursul Vioricăi Vodă: „Am ieşit din sală complet scârbită de laşitatea şi complicitatea celor aprox 900 de cineaşti”.
Reacția sălii a fost remarcată și de actrița Katia Pascariu, care a profitat de momentul său (a fost recompensată cu premiul pentru cea mai bună actriţă pentru rolul din „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”) pentru a readuce în discuție subiectul grav expus de Vodă.