Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) au organizat, în perioada 29 decembrie 2017 – 1 martie 2018, un proces de consultare publică privind propunerile de plan-cadru pentru liceu, filiera teoretică.
„În opinia majorităţii participanţilor la procesul de consultare, schimbarea planurilor-cadru de liceu este oportună. Cei care susţin schimbarea în cea mai mare măsură sunt elevii şi părinţii. De asemenea, chiar dacă unii profesori sunt mai rezervaţi, şi în rândul acestora există un curent important care susţine necesitatea acestei schimbări.
Dincolo de diferenţele între susţinătorii diverselor variante, analiza rezultatelor dezbaterii demonstrează că, în prezent, nu există o majoritate consolidată cu privire la o opţiune clară pentru o anumită formulă. Fiecare propunere supusă dezbaterii are susţinătorii şi criticii ei, la fel cum şi numărul celor care nu susţin nicio variantă nu poate fi neglijat. Din consultare se desprinde ideea nevoii unei decizii de tip expert, dublată de măsuri specifice pentru pregătirea schimbărilor şi de o constantă comunicare şi consultare cu actorii din sistem”, a anunţat, miercuri, MEN, într-un comunicat de presă.
Chestionarul online a fost accesat de 3.520 de persoane şi au fost validate, după prelucrarea statistică, 2.612 chestionare completate. De asemenea, au fost transmise Ministerului Educaţiei Naţionale sau Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei 111 adrese sau propuneri. Dintre acestea, 30 de adrese aparţin unor organizaţii non-guvernamentale sau organizaţii locale active în domeniul educaţiei, 6 sunt transmise de asociaţii profesionale/grupuri profesionale, 10 din partea unor unităţi de învăţământ preuniversitar sau universitar, iar 67 din partea unor persoane individuale (52 profesori, 6 părinţi, 5 elevi, 1 membru al Parlamentului).
Conform sursei citate, obiectivul consultării publice a fost „crearea unui spaţiu de reflecţie şi de dezbatere pentru decidenţi, practicieni, experţi educaţionali şi pentru alţi actori interesaţi cu privire la trei variante de planuri-cadru pentru liceu, filiera teoretică”.
„În egală măsură, consultarea a oferit un cadru de evaluare a principiilor şi criteriilor fundamentale care stau la baza proiectării noului curriculum naţional. În acest context, Ministerul Educaţiei Naţionale reiterează necesitatea încadrării în numărul actual de ore pe săptâmână, cu cel puţin păstrarea, dacă nu creşterea, numărului de ore alocate limbilor străine, TIC şi disciplinei educaţie fizică”, precizează reprezentanţii MEN.
„Astfel, în acest moment, la nivelul MEN si ISE există un grup de lucru care va elabora, cu celeritate, varianta finală de plan-cadru pentru liceu, filiera teoretică, pe baza informațiilor, observațiilor și cerințelor care s-au desprins din consultarea publică”, se mai arată în comunicat.
Oficialii Ministerului Educaţiei nu spun, însă, niciun cuvânt despre cine vor fi aceşti experțicare vor „elabora, cu celeritate, varianta finală de plan-cadru pentru liceu”.