Ministerul Educaţiei anunţă o ‘ERATĂ’, după greşelile FLAGRANTE din manualul de Biologie. O comisie va stabili cine este vinovat de erori

Publicat: 04 09. 2018, 21:32

Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) reacţionează în scandalul greşelilor din manualele de Biologie de clasa a VI-a.
Instituţia a anunțat, marţi, că intenționează să corecteze erorile apărute în aceste manuale.

Într-un comunicat de presă, MEN precizează că variantele digitale corectate ale celor două manuale de Biologie pentru clasa a VI-a vor fi postate pe platforma manuale.edu.ro pentru a putea fi utilizate de elevi şi profesori din prima zi de şcoală, în timp ce în școli va fi trimisă o erată tipărită.

MEN precizează că a constituit o Comisie pentru a stabili cine este responsabil de aceste greşeli şi explică etapele prin care au trecut cele două manuale, de la depunerea proiectelor la avizarea acestora.

Instituţia a venit cu următoarele clarificări:
„- Variantele digitale corectate ale acestor două manuale școlare vor fi postate pe platforma manuale.edu.ro, cu celeritate, astfel încât să poată fi utilizate de elevi și profesori din prima zi de școală.
– Totodată, va fi realizată și trimisă în școli o erată tipărită.
– La nivelul MEN, a fost constituită o Comisie de cercetare pentru a stabili persoanele responsabile de situația creată, instituția urmând a lua ulterior măsurile legale ce se impun.
– În baza contractului subsecvent semnat între Ministerul Educației Naționale și Editura Didactica și Pedagogică S.A., EDP s-a obligat să „realizeze cu profesionalism obligațiile asumate în conformitate cu standardele de editare și tipografice în vigoare, specifice manualelor școlare, respectiv să asigure protejarea drepturilor de proprietate intelectuală, tehnoredactarea, conceptul grafic, verificarea de formă și conținut, realizarea manualelor digitale, inclusiv interactive, reproducerea în format tipărit și electronic, editarea manualelor, traducerea în limbile minorităților naționale și livrarea manualelor la sediile Inspectoratelor Școlare județene/al Municipiului București”.
– Totodată, potrivit contractului de prestări servicii încheiat de CNEE cu evaluatorii și în conformitate cu angajamentul individual, evaluatorii își asumă responsabilitatea pentru calitatea activității desfășurate. Aceeași responsabilitate a fost asumată și de avizatorul științific.
– Pentru evitarea unor astfel de situații regretabile, procedura de realizare a manualelor școlare va fi revizuită și îmbunătățită, inclusiv prin introducerea unei etape suplimentare de verificare a variantelor finale ale manualelor școlare, la nivelul inspectoratelor școlare, prin inspectorii de specialitate.”

Totodată, reprezentanţii MEN susţin că instituţia a făcut toate demersurile şi a respectat toate procedurile aplicabile pentru a asigura manuale şcolare la începutul anului şcolar 2018-2019.

Ministerul adaugă că, în ceea ce priveşte depunerea, evaluarea şi avizarea proiectelor de manuale şcolare au fost parcurse mai multe etape. Astfel, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) a coordonat procesul de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice a proiectelor de manuale şcolare pentru clasele I-VI (Apelul 1), organizat în conformitate cu ordinul de ministru nr. 5.645/12.12.2017 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a calităţii proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019, în perioada 6 martie – 11 mai.

Autorii/coautorii sau delegaţii acestora au depus la Registratura MEN 144 de proiecte de manuale şcolare, dintre care două pentru disciplina Biologie (clasa a VI-a), în perioada 6-19 martie. În urma evaluării calităţii ştiinţifice, cele două proiecte de manuale de Biologie au primit 86,92 puncte, respectiv 85,25 puncte, fiind declarate admise.

„Cu privire la procedura de selecţie a evaluatorilor cooptaţi şi a specialiştilor externi, menţionăm că aceştia: au titlul ştiinţific de doctor în domeniul disciplinei sau în domenii conexe celui pentru care aplică; au gradul didactic I în domeniul disciplinei/modulului de pregătire; au absolvit cursuri/module care vizează problematica specifică activităţilor de evaluare a proiectelor de manuale şcolare/de abilitare curriculară/de evaluare de proces”, se mai arată în comunicatul MEN.

Conform aceleiaşi surse, cele două proiecte de manuale declarate admise au fost supuse avizării ştiinţifice de către un specialist extern, cadru didactic din învăţământul superior, specialist în Biologie.

De asemenea, între 29 iunie şi 6 iulie, cele două proiecte de manuale de Biologie au fost postate pe site-ul manuale.edu.ro, unde profesorii au putut consulta şi alege una dintre cele două variante.

În comunicatul MEN se menționează că peste 160.000 de exemplare ale celor două manuale au fost deja tipărite: „La data de 27.08.2018, pe platforma CNEE dedicată comenzilor de manuale, manualul școlar pentru disciplina BIOLOGIE (clasa a VI-a) al autoarei Elena Crocnan fusese comandat în 39.405 de exemplare, în timp ce manualul autorilor Elena Camelia Afrim, Silvia Olteanu, Ștefania Giersch, Iuliana Tanur, Camelia Manea și Florina Miricel a fost comandat într-o cantitate de 121.736 de exemplare”.

Reacţia ministerului vine după ce hotnews.ro a scris că în manualele de Biologie pentru clasa a VI-a sunt mai multe erori.
Astfel, în primul manual, într-o imagine care prezintă organele din corpul uman ficatul şi inima sunt aşezate greşit, lungimea totală a vaselor de sânge din corpul uman are fie peste 160.000 de kilometri, fie 96.000 de kilometri, în funcţie de pagina la care se găseşte informaţia, în timp ce în al doilea manual sunt numeroase greşeli gramaticale (Mai multe detalii AICI).