Recent, Ministerul Educației și Cercetării a anunțat introducereaprogramului „Predau educație media -Laboratorul de educație și cultură media”, anul viitor, prin intermediul căruia copiii vor dobândi cunoștințele necesare pentru înțelegerea știrilor publicate în mediul online.
„Școala este locul în care se pun bazele noii generații de cetățeni, iar educatorii sunt primii care dau formă viitorului. Un viitor din ce în ce mai conectat și în care elevii au nevoie de competențe noi, care să îi ajute să fie cetățeni informați și responsabili. Sunt convinsă că profesionalismul experților din Ministerul Educației, implicarea profesorilor și experiența CJI vor contribui la îndeplinirea obiectivelor acestui program”,a declarat Monica Anisie, ministrul Educației.
Astfel, spun reprezentanții ministerului, liceenii din România vor dobândi competențe media, indispensabile într-un context în care interacțiunea cu informația, și, implicit, cu dezinformarea, a devenit parte dominantă a vieții de zi cu zi și a procesului de învățare.
Pentru implementarea proiectului vor fi instruite peste 400 de cadre didactice de Limba și literatura română, care predau la nivel liceal.
De asemenea, proiectul prevede operaționalizarea unei platforme de educație media pentru profesori și elevi, care să includă instrumente de formare, asistență, monitorizare,raportare și evaluare în sistem online.
„În ultimii patru ani, CJI a dezvoltat și testat la scară mică un model sustenabil de intervenție pentru construirea competențelor media pentru elevii de liceu, atât prin formarea și sprijinirea profesorilor de limba și literatura română pentru a include elemente de educație media în activitatea curentă la clasă, cât și prin activitățile de formare pentru liceeni, realizate de experții CJI”, a spus Cristina Lupu, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, parte a proiectului.
România are unul dintre cele mai slabe sisteme de educație din Europa, fiind și pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește utilizarea tehnologiei, potrivit unui studiu realizat în 2019.
De asemenea, pandemia de coronavirus a accentuat problemele. Printre acestea, inegalitățile dintre elevii aflați la oraș și cei din mediul rural, lipsa unei infrastructuri potrivite anului 2020, dar șianalfabetismul digitalal cadrelor didactice.
Mulți profesori din România nu reușesc să susțină orele fie din cauza lipsei de conexiune la internet sau a accesului la device-uri. În 2020, multe cadre didactice susțin faptul că nu știu să folosească un smartphone, un laptop sau o tabletă. Practic, în 8 luni de zile, unii profesori susțin că nu au învățat să folosească smartphone-ul nici instruiți, nici individual. Simion Hăncescu, lider al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a confirmat probleme din sistem.
„Treaba asta trebuia rezolvată de minister, cu cursul de formare. Cine a fost pregătit pentru a preda online? Sunt 8 luni de zile de când a început pandemia, deci era timp suficient pentru organizarea acestor cursuri.
Situația cu echipamentele este dezastruoasă. Niciun profesor nu a primit vreun echipament. Legea este din iulie în Monitor și niciun leu nu s-a alocat pentru laptopuripentru profesori.
Fiecare lucrează cu ce poate. Cu telefoane, cu tablete. Conform ministerului, pentru cei care nu au acces la tehnologie, profesorii trebuie să multiplice materialele și să meargă acasă la elevi. La Călărași de exemplu… Asta este România reală. Există familii cu 5-6 copii, care trăiesc cu venitul minim. Situația este mai gravă decât pare”, a declarat Simion Hăncescu pentruB1.ro.