Metroul din București, singurul din lume care în perioada de probe a funcționat cu călători. Care e povestea primului metrou românesc

Metroul din București, singurul din lume care în perioada de probe a funcționat cu călători. Care e povestea primului metrou românesc

La data de 16 noiembrie 1979, a avut loc plecarea primului metrou din stație în București, marcând începutul transportului de călători. Oficial, primul tronson al Magistralei I a fost inaugurat și deschis în exploatare la data de 19 noiembrie 1979.

Metroul bucureștean, singurul din lume care în perioada de probe a funcționat cu călători

Primul tronson al Magistralei I avea o lungime de 8,1 km și includea șase stații – Semănătoarea, Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii și Timpuri Noi –, precum și un depou. Într-un mod neobișnuit, metroul a fost deschis călătorilor în perioada de probe, devenind astfel singurul metrou din lume care a funcționat în acest mod până la inaugurarea oficială la data de 19 decembrie 1979.

La începutul secolului al XX-lea, tânărul student Dimitrie Leonida a avansat ideea introducerii metroului în București. Între 1934 și 1936, s-a conturat opinia privind implementarea unor linii de transport în comun subteran, utilizând trenuri sau tramvaie electrice, scrie Adevarul.ro.

După Al Doilea Război Mondial, planurile inginerilor au fost temporar lăsate deoparte. În era comunistă, Nicolae Ceaușescu a preluat inițiativele și, în 1975, a început construcția metroului. Scopul era simplu: să eficientizeze transportul oamenilor din cartierele-dormitor către fabrici. Prin mobilizarea resurselor, Ceaușescu a pus bazele unei rețele de metrou, simplificând viața locuitorilor.

Tovarășul a lipsit de la prima inaugurare

În 1977, s-a înființat Întreprinderea de Exploatare a Metroului (I.E.M.B.) sub Ministerul Transporturilor. La 16 noiembrie 1979, primul tren de metrou a plecat din Depoul Ciurel către stația Semănătoarea, primind primii călători de la peron. Până la 19 decembrie 1979, când s-a inaugurat oficial, metroul a funcționat cu călători în perioada de probe. Primul tunel, Timpuri Noi – Semănătoarea, inclusiv Depoul Ciurel, a fost finalizat la sfârșitul anului ’78 și începutul lui ’79. Cu toate acestea, probleme tehnice, cum ar fi supratensiunile de comutație, au întârziat punerea în funcțiune a metroului.

La fiecare inaugurare a unui tronson de metrou, tovarășul a fost prezent, cu excepția primei inaugurări, când nu a participat în ziua de 16.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`