Metrorex scumpește prețul călătoriilor: Compania are nevoie de bani pentru a mări salariile și bonusurile angajaților
Metrorex se răsfaţă pe spatele călătorilor. Compania, condusă de Aurel Radu, un bugetar de lux, a pregătit pentru acest an cheltuieli mai mari cu salariile şi bonusurile angajaţilor, iar pentru a avea banii necesari, va mări preţul călătoriilor şi vrea să scoată abonamentele de 62 de călătorii, informează B1 TV.
Potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli pe acest an, aprobat de Guvern şi publicat în Monitorul Oficial, la Metrorex vor creşte cheltuielile cu salariile, de la 207 milioane de lei la 211 milioane de le, dar şi bonusurile, de la 12 milioane de lei la 14 milioane de lei.
De asemenea, câştigul mediu lunar pe salariat a fost estimat în creştere, iar cheltuieli mai mari au fost calculate şi pentru contractul de mandat al conducerii, de la 513.000 lei la 713.000 lei.
Salariile și bonusurile la Metrorex cresc astfel:
– cheltuielile cu salariile cresc de la 207,1 milioane de lei la 211,6 milioane de lei
– cheltuielile cu bonusurile cresc de la 12,3 milioane de lei la 14,6 milioane de lei
– câştigul mediu lunar pe salariat a fost estimat în creştere de la 4.439 lei la 4.537 lei
– cheltuielile pentru contractul de mandat al conducerii cresc de la 513.000 lei la 713.000 lei
Veniturile şi cheltuielile totale au fost estimate la 683 de milioane de lei, cu profit zero, subvenţia primită de la stat fiind menţinută aproape la acelaşi nivel ca anul trecut, de 328 milioane lei.
Metrorex va scădea numărul de angajaţi, însă nu va face economie, pentru că vor fi daţi mai mulți bani pe salarii şi bonusuri. Iar, ca răsfăţul să fie din plin, vor fi majorate tarifele la călătorii.
Potrivit unui proiect de ordin al ministrului Transporturilor, tarifele pentru călătoria cu metroul vor fi majorate cu 16%-33%, preţul cartelei pentru două călătorii urmând să crească de la 4 la 5 lei, pentru cea cu 10 călătorii de la 15 lei la 20 lei. Pentru un abonament lunar nelimitat, pasagerii vor plăti 70 lei, faţă de 60 lei în prezent.
– Preţul unei cartele cu două călătorii va creşte de la 4 la 5 lei
– Preţul pentru o cartelă cu 10 călătorii va creşte de la 15 lei la 20 lei
– Pentru unui abonament lunar nelimitat va creşte de la 60 de lei la 70 de lei
– Preţul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii va creşte de la 20 lei la 25 lei
Măsura, care ar urma să intre în vigoare la 28 martie, va duce la creşterea veniturilor anuale ale Metrorex cu circa 44 milioane lei şi implicit la diminuarea deficitelor de finanţare, se arată în referatul de aprobare al proiectului.
Metrorex arată că „ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul reprezintă principala măsură de acoperire a deficitului financiar al societăţii”.
Zeci de persoane au protestat şi au cerut explicaţii pentru eliminarea cartelei cu 62 de călătorii şi creşterea tarifelor, în condiţiile în care abonamentul cu 62 călători costă în prezent 50 lei, iar singurul abonament lunar care va mai fi disponibil este cel lunar, al cărui preţ va creşte la 70 lei.
Ultima scumpire a călătoriilor cu metroul a fost în august 2012.
Directorul general Metrorex, Aurel Radu, este un personaj controversat. A fost avansat în funcţia de conducere la Metrorex în noiembrie 2012, la doar două luni după ce s-a angajat în compania de stat, după ce anterior a lucrat câteva luni în cadrul Primăriei sectorului 1.
Aurel Radu a primit un salariu net de peste 78.000 de lei în 2013, după cum arată declaraţia sa de avere publicată în luna iunie a anului trecut.
Licitaţia Metrorex pentru 51 de trenuri, câştigată de o firmă din Spania, în detrimentrul Vagoane Arad, a fost contestată de unul dintre ofertanţi.
Licitaţia a fost adjudecată cu peste 6 milioane de euro pe tren. Au participat cinci companii: Alstom, Astra Vagoane Arad, Pesa și o companie chineză, însă oficialii Metrorex au considerat că trenurile spaniole corespund cel mai bine cerințelor.
Deşi compania din România a venit cu cea mai ieftină ofertă, în valoare de 208 milioane de euro, Metrorex a decis să plătească peste 380 de milioane de euro cu tot cu TVA pentru 51 de garnituri de tren produse de grupul spaniol CAF.