Metoda prin care infractorii se folosesc de inteligența artificială pentru a-și păcăli victimele și a le fura banii
Tehnologia le-a permis infractorilor să fie din ce în ce mai inovativi cu metodele prin care își păcălesc victimele. Însă, de când inteligența artificială a devenit atât de accesibilă și totodată, capabilă de atâtea lucruri, oamenilor le-a devenit din ce în ce mai greu să realizeze că sunt victimele unui atac cibernetic.
Fenomenul cunoscut sub denumirea de inginerie socială vizează persoane vulnerabile, precum vârsnicii care nu sunt la curent cu aceste escrocherii ori nu au încredere în forțele proprii sau indivizi care la locul de muncă au acces la date sensibile. Atacatorii ajung la victimele lor printr-o varietate de căi de comunicare, de la apeluri telefonice, mesaje text sau email-uri până la interacțiuni față în față. Pentru a-i manipula și a le câștiga încrederea oamenilor, infractorul pretinde de multe ori că este cineva drag ei sau că reprezintă o instituție, o companie sau cineva cu autoritate, potrivit Știrile ProTv.
Infractorii se folosesc de stimuli emoționali
În momentul în care au câștigat încrederea oamenilor, iar viitoarele victime cred în falsa identitate pe care infractorii și-au însușit-o, atacatorii pot folosi stimuli emoționali, fie pozitivi sau negativi. Atunci când victimei îi este comunicat că a „câștigat” un concurs, vreo reducere sau vreo șansă unică de a face ceva sau de întâlni pe cineva, infractorii se folosesc de stimuli pozitivi. Pe de cealaltă parte, atunci când victima este contactată pentru că cineva dintre apropiații săi „are nevoie de bani”, infractorii se folosesc de stimuli negativi.
În multe dintre scenariile pe care le construiesc escrocii apare și noțiunea de urgență, nevoia ca victima să acționeze rapid, altfel oferta expiră, în cazul stimulilor pozitivi, sau se va întâmpla ceva rău, în cazul stimulilor negativi.
Infractorii ne pot „copia” vocea cu ajutorul inteligenței artificiale
Aceste atacuri, prin așa numita „inginerie socială” sunt tot mai diverse și mai greu de identificat de către victime. De când inteligența artificială a devenit atât de accesibili și performantă, infractorii o folosesc pentru traducerea și scrierea de texte, dar și pentru imitarea vocii persoanelor apropiate nouă.
„Pentru a înregistra anumite mesaje care par a fi din partea fiului, fiicei noastre ori a părinților noștri și în momentul în care suntem apelați pe telefon, atacatorii pun acea mostră de audio cu mesajul care aparent e din partea noastră ca să dea impresia că noi avem nevoie neapărată de bani”, a explicat Mihai Rotaru, manager de comunicare al DNSC.
Atacatorii se folosesc de vulnerabilități, care pot fi dintre cele mai comune, precum oboseala sau enatenția, sau mai specifice, precum lipsa instruirii și informării.
„Există niște vulnerabilități psihologice la care trebuie să facem referire: oboseala, stresul, neatenția, gradul redus de instruire și de informare pentru acest gen de acțiuni. Să spunem doar atenția scăzută și concentrarea scăzută pe care o acordăm atunci când navigăm în online. Nu ne alocăm mult timp să verificăm site-urile sau solicitările de acolo”, a spus Ioan Hosu, sociolog.