CORONAVIRUS | Reguli pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în perioada stării de alertă

CORONAVIRUS | Reguli pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în perioada stării de alertă
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, și ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, au semnat un ordin comun pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în condiții de securitate și sănătate în muncă, în perioada stării de alertă, pe fondul pandemiei de coronavirus.

Măsuri de protecție împotriva coronavirusului impuse angajatorilor

În acest context, conform documentului, toți angajatorii din sectorul public și din privat trebuie să își reinstruiescă în domeniul securității și sănătății în muncă toți lucrătorii care au stat la domiciliu în perioada stării de urgență, șomaj tehnic, telemuncă, muncă la domiciliu. Reinstruirea trebuie să fie adaptată noilor riscuri reprezentate de infecția cu SARS-Cov2 și se va desfășura în timpul programului normal de lucru al lucrătorilor.

Totodată, angajatorii au aobligația de a stabili activitățile care pot fi continuate sau adaptate, în funcție de specificul acestora și de resursele disponibile, și implementează măsurile necesare pentru reluarea sau menținerea activității, în condițiile respectării măsurilor de prevenire a răspândirii SARS CoV – 2, inclusiv pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, care poate rămâne o prioritate.

Trebuie afișate la intrare și în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajații și pentru toate persoanele care intră în spațiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu corona virusul.

De asemenea, angajatorii pot asigura echipamente individuale specifice de protecție împotriva răspândirii coronavirusului SARS CoV – 2 , respective mască de protecție, mănuș, prin consultare cu responsabilul cu SSM, funcție de specificul activității, asigură comunicarea permanentă cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sănătate a angajaților, dar și pot individualiza programul de lucru al angajaților care desfășoară activitatea în spațiu închis.

”Pot individualiza programul de lucru al angajaților astfel încât între aceștia să se asigure existența unui interval de minim o oră la începerea și la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minim trei ore, în tranșe de minim 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru, în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajați care desfășoară activitatea în același spațiu de lucru. Măsura are în vedere inclusiv spațiile de lucru cu mai mult de 50 de angajați, indiferent dacă salariații aparțin unor angajatori diferiți, fără a afecta durata programului normal de lucru”, se mai menționează în document.

Angajatorii mai au obligația să aplice benzi de marcare a distanței recomandate (1,5 metri) în locurile de muncă în care se lucrează cu publicul, să dezinfecteze balustradele, mânerele ușilor și ferestrelor din unitate precum și alte zone intens folosite, dar și spațiile comune și spațiile de lucru cu substanțe aprobate pentru combaterea SARS CoV – 2.

Măsuri speciale în cazul în care un angajat este suspect sau confirmat cu infectare cu Covid-19

Angajații cu simptome respiratorii și febră mai mare de 37,3 grade celsius sau stare general alterată, apărute în timpul programului de lucru, vor fi imediat izolați de restul colegilor și trimiși la domiciliu sau la unități sanitare, însă, în marea majoritate a cazurilor, nu este necesară închiderea birourilor sau clădirii.

În cazul în care angajatul cu simptome asemănătoare coronavirusului s-a aflat în incintă este mai scurt de 7 zile: se închid toate încăperile în care acesta a petrecut timp îndelungat, înainte de încheierea programului se va asigura aerisirea mecanică a încăperii, iar pentru a limita expunerea personalului care efectuează curățenie la particulele respiratorii, se amână efectuarea curățeniei și a dezinfecției timp de 24 ore.

De asemenea, se informează persoanele cu care angajatul suspect sau confirmată a venit în contact prelungit, mai mult de 20 min, la o distanță mai mica de 1,5 m și fără mască, și se impune izolarea la domiciliu a acestora pentru 14 zile, cu monitorizarea, de către aceste persoane, a semnelor și a simptomelor de infecție respiratorie.

Măsuri de protecție împotriva coronavirusului impuse angajaților

Pe de altă parte, angajații au obligația să respecte toate instrucțiunile prevăzute în planul de prevenire și protecție și instrucțiunile proprii de securitate și sănătate în muncă întocmite de către angajator pentru prevenirea răspândirii coronavirusului SARS CoV – 2.

Totodată, trebuie să poarte măștile de protecție care să acopere nasul și gura la locurile de muncă organizate de angajatori și să accepte verificarea temperaturii corporale la intrarea în sediu, la începutul programului și ori de câte ori revin în sediu.

În cazul necesității izolării la domiciliu, angajatul va intra în concediu medical, în baza adeverinței eliberate de medicul de familie după perioada de izolare la domiciliu.

”În cazul carantinei instituționalizate, revenirea la serviciu se va face cu adeverința pentru concediu medical, eliberată în baza avizului epidemiologic emis de către Direcția de Sănătate Publică din județul în care își desfășoară activitatea/Municipiul București, la încheierea perioadei de carantină; angajatorii de tip instituții/autorități publice suportă integral indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate aferente certificatelor de concediu medical pentru carantină ale propriilor angajați”, se mai menționează în document.

În cazul muncii la domiciliu sau a telemuncii, angajații își desfășoară activitatea sub coordonarea angajatorului și în conformitate cu pregătirea și instruirea lor, precum şi cu instrucțiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională sau contaminare epidemiologică cu coronavirus nici propria persoană, nici alte persoane care pot fi afectate de acțiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
00:06 - Cât costă un parfum de la noul brand al Ilincăi Vandici. „Femeile sunt cu de toate, iar parfumul este esențial”
23:53 - Ciolacu reafirmă că-l va desemna premier pe Bolojan dacă va câștiga prezidențialele. Liderul PSD vrea continuarea coaliției cu PNL: „De ce să stricăm ceva ce funcționează?”
23:18 - Geoană: Rugămintea mea din inimă – veniți la vot! Votați cu cine doriți, eu sper că veți vota cu mine / La momentul complicat pe care-l traversăm, eu nu mi-aș da țara pe mâna unor nepricepuți (VIDEO)
23:16 - Șofer mort, după ce mașina pe care o conducea a fost lovită de tren, în Lugoj. Mecanicul de locomotivă a suferit un atac de panică
22:55 - Cetățenii români vor putea călători fără viza în China. De când intră în vigoare noua hotărâre și până când e valabilă
22:33 - Două femei din Capitală, reținute după ce ar fi încercat să „cumpere” o mașină de lux, fără să plătească la schimb
22:29 - Ciolacu anunță că a vorbit din nou cu Trump și că de la anul vor fi eliminate vizele românilor pentru SUA. La discuție a participat și Viktor Orban
22:10 - Geoană, întrebat dacă au existat negocieri pentru a se retrage din cursă: “Eu sunt singurul care nu aveam motive să renunț, pentru că n-am ce negocia. Nu-mi doresc decât să slujesc țara asta. Este o perioadă mai grea decât ‘89″ (VIDEO)
21:59 - Vântul și ninsorile au pus stăpânire pe vestul și centrul țării. Se văd deja primele pagube produse de vremea rea
21:59 - Rareș Bogdan, după ce a votat în Paris: Mă aştept la o prezenţă undeva la 8 – 9 milioane duminică şi din diaspora să sărim de 500.000 (VIDEO)